Czas nauki, skala, kondycja

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1582
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 24 lut 2011, 23:16

Znam Roberta. Jest studentem, a nie nauczycielem w Akademii Muzycznej. Klasę trąbki prowadzi w AM profesor oraz kilku innych świetnych trębaczy.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

julek2107
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 1 lut 2011, 19:58
Instrument/y: Yamaha YTR 2335
Ustnik/i: Yamaha 13C4 + Lazer 1
Lokalizacja: Katowice

Post autor: julek2107 » 24 lut 2011, 23:23

Sorry nie byłem precyzyjny -jest moim nauczycielem :)
Tu tu tu, Ti Ti Ti :)

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 24 lut 2011, 23:45

Za rozwój skali,kondycji jest odpowiedzialna szyja,a raczej otwarte gardło.Zaciśnięte gardło prowadzi do zbyt szybkiego zaciskania mięśni twarzy,co powoduje,że w górze gra się ciężko albo wcale nie chcą drgać usta.A Roberta również znam.Damian jaki ten świat mały ;)

krystiano1993
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 87
Rejestracja: 28 gru 2007, 15:42
Instrument/y: King 1501
Ustnik/i: Bach 7c
Lokalizacja: sulmierzyce

Post autor: krystiano1993 » 25 lut 2011, 12:21

czyli co ćwiczyć żeby nie zaciskać gardła??

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 25 lut 2011, 12:34

To są specjalne ćwiczenia oddechowe których nie da się wytłumaczyć przez internet.Polegają one na wprowadzeniu gardła w stan otwarcia i niejako wprowadzenie go w nałóg permanentnego otwarcia w taki sposób aby to było po pewnym czasie oczywiste i naturalne dla organizmu.

sasquatch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 135
Rejestracja: 7 wrz 2008, 12:42
Instrument/y: Amati ATR213
Ustnik/i: Gruba Custom LEAD
Lokalizacja: Andrychów

Post autor: sasquatch » 25 lut 2011, 18:24

co do otwierania gardła, wezcie sobie trabke z ustnikiem i obejmijcie ustami rant ustnika (niejako wsadzajac go troszke do ust) i pooddychajcie chwile tak przez trabke, gardlo powinno byc podczas grania mniej wiecej tak otwarte jak przy oddychaniu. Mozna tez probowac tak dmuchac przez trabke (usta normalnie ulozone w ustniku) aby powietrze wylatujace bylo jak najcieplejsze :)

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 25 lut 2011, 23:23

Dodam jeszcze,że otwarcie gardła nie gwarantuje natychmiastowych efektów w postaci lepszej kondycji i skali ale jest absolutną podstawą do rozwoju.To co napisał sasquatch,jest tylko półśrodkiem do otwarcia gardła.Chodzi natomiast o to,żeby gardło zostało otwarte trwale.To się musi stać nałogiem dla gardła,że jest otwarte.Pomyślcie sobie kiedy gardło jest otwarte a kiedy zamknięte.Otwarte jest wtedy kiedy nabieramy powietrze a zamknięte kiedy przełykamy np.ślinę.I takiego właśnie zaciśnięcia trzeba unikać.Trzeba dmuchać w trąbkę tak jakbyśmy ziewali.Całe niebezpieczeństwo grania od razu z otwartym gardłem polega na tym,że jeśli zadęcię dalej pozostaje zaciśnięte,a gardło rozluźnione wtedy możemy mieć tzw.cofki powietrza co rozpycha gardło i może doprowadzić do jego spuchnięcia,dlatego w początkowym etapie rozluźniania ja stosuję metodę bezinwazyjną-odpowiednia praca samym powietrzem bez instrumentu.Pozdrawiam.

boggdan
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2011, 21:45
Instrument/y: Amati Kraslice
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wieruszków

Post autor: boggdan » 25 lip 2011, 22:01

Witam forumowiczów :)

Jeśli chodzi o mnie, "gram" na trąbce od stycznia w znaczeniu, że w styczniu pierwszy raz dostałem trąbke do ręki. Ćwiczę głównie samemu, czasem z 'gościem' z lokalnej orkiestry strażackiej. Opcja grania na trąbce bardzo mi się podoba. Ale mam kilka problemów z tym związanych. Głównie chodzi o dźwięk, jest on taki nieprzyjemny, nie przypominający brzmienia trąbki, które mogło by mi się podobać. Jeśli chodzi o skale to dochodzę bez żadnych problemów do e2 opcjonalnie zagram pieśni w których jest f2, więc powiedzmy że jestem o tyle zadowolony, najbardziej niepokoi mnie ten dźwięk który przypomina jak dla mnie bardziej wuwuzele niż trąbke. 'Gościu' z orkiestry mówi, że technicznie dmucham w trąbke dobrze, nie nadymam policzków itd. Macie jakąś radę jak osiągnąć zadowalający dźwięk ?

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 25 lip 2011, 23:48

Witaj na forum.W pierwszej kolejność poćwicz sobie w dynamice piano.Nie graj długich dźwięków,ćwicz w dynamice piano obojętnie co.Mogą to być ćwiczenia gamowe,czyli gamy różnymi sposobami,mogą to być ćwiczenia ze szkoły Arbana czy Lutaka,mogą to być również utworki które grasz w orkiestrze.Pamiętaj nie ważne co grasz ale jak.Ćwicz w dynamice piano bez języka czyli legato i nie przekraczaj c2.Pozdrawiam.

boggdan
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2011, 21:45
Instrument/y: Amati Kraslice
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wieruszków

Post autor: boggdan » 10 sie 2011, 14:20

dźwięk nadal nie taki jaki trzeba, niestety...

Awatar użytkownika
furmon7
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 78
Rejestracja: 16 sty 2010, 19:10
Instrument/y: Bach Omega, Prelude by Bach Tr-700
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: małopolska

Post autor: furmon7 » 10 sie 2011, 19:18

Spróbuj brać powietrze na "ha/ho" coś jakbyś ziewał tylko że "w drugą stronę".
Mi to trochę pomogło, ćwiczyłem jeszcze Caruso, ale Ty trochę za krótko jeszcze grasz i mogło by to się źle dla Ciebie skończyć. Jest to bardzo kondycyjne ćwiczenie.

Zacznij od oddechu. Głębokiego, pełnego, na otwartym gardle, bez zaciskania się, na luzie.

Mam nadzieję że pomogłem.
[center]Muzyk zmiesza orkiestrę najlepiej dobraną
Jeśli grając stara się aby go słyszano.

Adam Mickiewicz [/center]

boggdan
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 25 lip 2011, 21:45
Instrument/y: Amati Kraslice
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wieruszków

Post autor: boggdan » 10 sie 2011, 23:27

generalnie mój "gościu od trąbki" mówi, że dźwięk konkretny przychodzi z czasem, ale przyznaje, że jestem dość sfrustrowany bo czas mija a dźwięk wciąż jest nieprzyjemny, planuje nagrać to jak gram (aparatem, typowo amatorsko) może wtedy ocenicie, bo jak dla mnie to jest źle.

edit: Gdzie tutaj jest opcja pomógł, bo należy się wam, a nie mogę znaleźć...

misiek123789
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 19 mar 2012, 20:23
Instrument/y: Yamaha YTR 4335GII, Holton Al Hirt Special
Ustnik/i: Yamaha 11b4
Lokalizacja: Z daleka

Post autor: misiek123789 » 4 cze 2012, 21:33

Gram około 10 miesięcy i wyciągam ledwo g2. Niewiem jak wyciągnąć wyższe dżwięki.przy g2 wargi mi sią zaciskają i przestają drgać. :trumpet:

Awatar użytkownika
xXPITBULLXx
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 521
Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
Kontakt:

Post autor: xXPITBULLXx » 4 cze 2012, 23:02

Ćwicz na ustniku, graj dźwięki pedałowe. Poczujesz rozluźnienie nie będziesz męczył g2, dodatkowo po dłuższym czasie wejdzie ci ładne c3. Ale wszystko z solidną pracą, granie kilka razy dziennie krótkimi okresami z dużym odpoczynkiem. Usta nabierają wtedy mocy. Na ustniku glissanda, legata, długie dźwięki. Im lepsze wykonanie na ustniku tym większa pewność że na trąbce ci wyjdzie.

Zwycięzca konkursu Mottywator

Grzegorz_N
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 487
Rejestracja: 26 mar 2010, 08:42
Instrument/y: Bach Artisan, Martin Committee 1952
Ustnik/i: Bach Corp., Monette
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Grzegorz_N » 5 cze 2012, 12:16

Boggdan, grasz dopiero pięć miesięcy. To zdecydowanie za mało, żeby osiągnąć czyste brzmienie na trąbce. Niestety, ten instrument wymaga czasu i dużo pracy. Więc nie idź na skróty, po prostu ćwicz. Zdecydowanie godnym polecenia jest ćwiczenie na samym ustniku.
Nie sądzę żebyś wiedział co to są glissanda i legata ale nie przejmuj się, spróbuj grać długie dźwięki (na przykład g1 przez 10 minut).
Każdy tak zaczynał więc wytrwałości!
Pozdrawiam - Grzegorz

Deamederry
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 20 paź 2012, 13:20
Instrument/y: YAMAHA ytr4335g t30679
Ustnik/i:
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Deamederry » 20 paź 2012, 13:43

Ludzie, czy Wy naprawdę sądzicie, że po kilku miesiącach grania będziecie bez problemu wyciągać c3 i to jeszcze brzmiące? Skupcie się pierw na barwie dźwięku i ogólnie na dźwięku, a nie skali.

kryyyyy
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 8
Rejestracja: 26 lut 2013, 20:31
Instrument/y: Roy Benson
Ustnik/i:
Lokalizacja: Opole

Post autor: kryyyyy » 10 cze 2013, 00:45

witam ponownie :)

Mam pewien problem. Często gdy gram wysokie tony (dla mnie wysokie to d2, e2 albo ewentualnie f2) a potem mam zejść do c, d, e, f albo g to mam problem i dźwięk mi nie wchodzi w ogóle (takie głuche puknięcie). Głównie mam to w konkretnych utworach bo jak gram tylko takie przejścia to raczej nie ma tego problemu. Jest to znany wam problem ? Macie jakieś wskazówki ? :)

sasquatch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 135
Rejestracja: 7 wrz 2008, 12:42
Instrument/y: Amati ATR213
Ustnik/i: Gruba Custom LEAD
Lokalizacja: Andrychów

Post autor: sasquatch » 30 cze 2013, 22:45

legata cwicz na jednej palcówce od malogo g co pół tonu do góry, f2 to jeszcze jest w liniach więc pewnie dopiero zaczynasz grać na trąbce więć ćwicz i przyjdize z czasem

mati99513
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 14 wrz 2013, 15:50
Instrument/y: tenor
Ustnik/i:
Lokalizacja: śląsk

Post autor: mati99513 » 16 paź 2013, 16:56

Witam, czy książki Gamy i Pasaże na fortepian można używać do ćwiczeń na trąbce bądź tenorze? Wiem że nuty te same :) ale widziałem jedna strone z książki Gamy i pasaże na trąbke i wydawało mi sie, że są tam troche inne te ćwiczenia, proszę o porade ;)

mgrsuchy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 76
Rejestracja: 9 lis 2011, 16:39
Instrument/y: Conn 22b
Ustnik/i: Gewa 3C
Lokalizacja: Polska

Post autor: mgrsuchy » 16 paź 2013, 18:34

Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że można. A czy ktoś posiada taka książkę gamy i pasaże na trąbkę w formie elektronicznej? Jeśli tak to bardzo bym prosił.

ODPOWIEDZ