SZKOŁA MUZYCZNA 2 stopień EGZAMINY
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
Na pewno nie są obowiązkowe lekcje śpiewu !!! Jeśli Twoim głównym instrumentem będzie trąbka to ewentualnie możesz mieć dodatkowy fortepian (zależy od szkoły aczkolwiek uważam, że każdy powinien grać na fortepianie - lepiej poznaje się i rozumie harmonię i współbrzmienia). Śpiewać możesz na chórze szkolnym, kształceniu słuchu gdzie bez śpiewu się niestety nie obędzie i podczas lekcji z instrumentu - tutaj sprawdza się zasada - nie wiesz jak zagrać albo nie wychodzi ??? Zaśpiewaj, a następnie zagraj ... i okazuje się nagle, że wszystko jest proste.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- furmon7
- Użytkownik
- Posty: 78
- Rejestracja: 16 sty 2010, 19:10
- Instrument/y: Bach Omega, Prelude by Bach Tr-700
- Ustnik/i: Vincent Bach 3C
- Lokalizacja: małopolska
Mam nadzieję, że nie naruszę praw autorskich do słów p. Danuty Wójcik, która na moich lekcjach powiedziała, że Audycje Muzyczne są zastępowane Literaturą Muzyczną w II stopniu. P. Wójcik to autorka takich podręczników jak "Nauka o muzyce" i "ABC form muzycznych", które są powszechnie stosowane w całej Polsce.Damian Ruskowiak pisze:furmon7, audycje są w I st, II st oraz nawet na studiach Takie sprostowanie Należy znać literaturę muzyczną Być może też będziesz miał w późniejszych klasach.
[center]Muzyk zmiesza orkiestrę najlepiej dobraną
Jeśli grając stara się aby go słyszano.
Adam Mickiewicz [/center]
Jeśli grając stara się aby go słyszano.
Adam Mickiewicz [/center]
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
furmon7, pisałem do kogoś kto chce rozpocząć naukę w szkole muzycznej i starałem się na tyle uprościć sprawę aby za dużo nie namieszać w jego przemyśleniach. Stąd uprościłem sprawę do audycji muzycznych. Całą resztę dowie się przecież w toku nauki. Sam uczyłem się z tych podręczników także doskonale wiem o co chodzi. Pzdr
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- gacman
- Użytkownik
- Posty: 57
- Rejestracja: 6 lis 2010, 17:10
- Instrument/y: Amati ATR 213
- Ustnik/i: Gewa 3C
- Lokalizacja: Rabka-Zdrój
Z postów z tego tematu można wywnioskowac, ze aby zaczac uczyc sie w PSM II st. nie trzeba miec ukonczonego I stopnia. Ja mam prawie 19 lat, wiec na I stopien juz troche pozno (do 16l.) i chcialem zaczac od II stopnia. Moje doswiadczenie z muzyka jest takie, ze gram w dwoch orkiestrach i ucze się w ognisku muzycznym pod okiem specjalisty, wiec z teoria jest u mnie biernie. Dzwonilem do szkol muzycznych w moim otoczeniu i dowiedzialem sie od pan sekreteraek, ze MUSZE miec ukonczony I stopien. Niektorzy z was pisali, ze przyjmuja bez przygotowania muzycznego w niektorych szkolach, ja znalazlem tylko 1 z czyms takim, jest to szkola muzczyna w Krakowie, gdzies na nowej hucie, jeszcze nie wiadomo czy do klasy trabki bedzie mozna sie dostac bez przygotowania. Nie wiem, moze w ciagu tego roku zmienily sie wytyczne, moze rzad wprowadzil jakies ustawy odnosnie przyjmowania do szkol, ale tak jak mowie, gdy dzwonilem do szkol, dowiedzialem sier, ze musze miec ukonczony I stopien aby zaczac drugi. Proponowali mi zrobienie I stopnie w w trybie przyspieszonym, w sensie, ze nie mialbym normalnych lekcji jak reszta, tylko z boku, tak jakby na zasadzie ogniska muzycznego, tylko dostalbym dyplom ukonczenia I stopnia, mialoby to trwac 1,5-2 lat. Takie informacje dostalem. Szczerze myslalem, ze przygotuje sobie utwory an egzamin, troche z teorii sie podszkole(czysta teoria oczywiscie to banał, tego sie mozna nauczyc, gorzej z ksztalceniem sluchu i w tych sprawach). Po przeczytaniu calego tego tematu nabralem nadziei, moj nauczyciel rowniez mowil, zebym sprobowal, no ale nie wszystko jest takie proste jak widac.
- Radek103
- Użytkownik
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 lip 2011, 15:52
- Instrument/y: Bach Stradivarius 37ML, Yamaha 2320S
- Ustnik/i: GEWA CUP 3C
- Lokalizacja: Nisko
II stopień
Witam. Ja właśnie zapisałem się do szkoły muzycznej I stopnia lecz kurs czteroletni, ale już po roku chciałbym zdawac na drugi stopień ponieważ grę na trąbce mam już dobrze opanowaną, ale gorzej z teorią lecz do sedna. Interesują mnie konkrety co muszę umiec na II stopień. Mianowicie chodzi o różne gamy co ze słuchu. Ogólnie co na trąbce i co teoretycznie. Sorry szukałem po google ale nie znalazłem. Będę wdzięczny za odpowiedź.
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
Radek103, nie kurs czteroletni tylko CYKL czteroletni.
Nawet jeśli grę na trąbce masz już dobrze opanowaną (jak piszesz) to teorii nie opanujesz w rok. Za dużo nowych rzeczy niestety. Cykl 4-letni PSM jest tak ułożony abyś zapoznał się z teorią i mógł ją wykorzystać w II stopniu. Bez znajomości tych wiadomości będziesz miał niesamowite braki w szkole średniej co utrudni naukę i zrozumienie praw rządzących światem muzyki.
Ponadto na pewno w Twojej grze trzeba naprostować wiele spraw warsztatowych, artykulacyjnych, rozwinąć wyobraźnię muzyczną i poczucie ogólnej estetyki wykonywanego utworu stąd sądzę, że jeden rok w I stopniu to zbyt krótko aby dostać się na II stopień. Po prostu stając z konkurencją, która skończyła I stopień (zna teorię i pograła już jakieś pozycje klasyczne) masz o wiele mniejsze szanse. Także na chwilę obecną skupiłbym się na nauce w I stopniu.
A informacje typu: co muszę wiedzieć na II stopień dowiesz się dokładnie w trakcie trwania nauki w szkole muzycznej
Nawet jeśli grę na trąbce masz już dobrze opanowaną (jak piszesz) to teorii nie opanujesz w rok. Za dużo nowych rzeczy niestety. Cykl 4-letni PSM jest tak ułożony abyś zapoznał się z teorią i mógł ją wykorzystać w II stopniu. Bez znajomości tych wiadomości będziesz miał niesamowite braki w szkole średniej co utrudni naukę i zrozumienie praw rządzących światem muzyki.
Ponadto na pewno w Twojej grze trzeba naprostować wiele spraw warsztatowych, artykulacyjnych, rozwinąć wyobraźnię muzyczną i poczucie ogólnej estetyki wykonywanego utworu stąd sądzę, że jeden rok w I stopniu to zbyt krótko aby dostać się na II stopień. Po prostu stając z konkurencją, która skończyła I stopień (zna teorię i pograła już jakieś pozycje klasyczne) masz o wiele mniejsze szanse. Także na chwilę obecną skupiłbym się na nauce w I stopniu.
A informacje typu: co muszę wiedzieć na II stopień dowiesz się dokładnie w trakcie trwania nauki w szkole muzycznej
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- furmon7
- Użytkownik
- Posty: 78
- Rejestracja: 16 sty 2010, 19:10
- Instrument/y: Bach Omega, Prelude by Bach Tr-700
- Ustnik/i: Vincent Bach 3C
- Lokalizacja: małopolska
Zgadzam się Z Damianem, jednak nie do końca. Zawsze masz szanse. Mój kolega po I klasie I st. próbował ale tak jak pisze Damian brakowało mu teorii (głównie chodziło o D7). Spróbował rok później i teraz jest w 3. klasie II stopnia.
Na Twoim miejscu Radek też próbowałbym za 2 lata.
Na Twoim miejscu Radek też próbowałbym za 2 lata.
[center]Muzyk zmiesza orkiestrę najlepiej dobraną
Jeśli grając stara się aby go słyszano.
Adam Mickiewicz [/center]
Jeśli grając stara się aby go słyszano.
Adam Mickiewicz [/center]
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
MatCaj, masz rację. Ja sam jestem przykładem, że bez I stopnia można dostać się na drugi ale wiem jak bardzo musiałem nadganiać z materiałem - choć jakoś nie sprawiło mi to ogromnych problemów ale to już raczej talenty od Boga
Także nie można oczywiście niczego negować ale z tego co obserwuję ludzie grają coraz lepiej i stając w rywalizacji z kimś po 4 latach nauki może nie być łatwo dostać się na II stopień po jednym roku. Dlatego zaproponowałem skupić się na nauce w I stopniu A resztę czas pokaże
Także nie można oczywiście niczego negować ale z tego co obserwuję ludzie grają coraz lepiej i stając w rywalizacji z kimś po 4 latach nauki może nie być łatwo dostać się na II stopień po jednym roku. Dlatego zaproponowałem skupić się na nauce w I stopniu A resztę czas pokaże
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- gacman
- Użytkownik
- Posty: 57
- Rejestracja: 6 lis 2010, 17:10
- Instrument/y: Amati ATR 213
- Ustnik/i: Gewa 3C
- Lokalizacja: Rabka-Zdrój
Nauczyciel, ktory uczyl mnie rok temu tez dostal sie do bez I stopnia na drugi, tyle, ze jego cala rodzina byla zwiazana z muzyka i zrobil to jakby pod presja, pokazac, ze da rade.
Zapisalem sie do ogniska muzycznego, mam dwa lata na przyswojenie wiedzy i poprawienie techniki gry, aby zdawac egzamin do II stopnia, dogadalem sie z nauczycielem, powiedzial, ze wszystko jest do zrobienia, gdy obierzesz to jako konkretny cel. Mowi, ze coraz wiecej uczniow uczy sie z przymusu i to go martwi. Wiec Radek cwicz jak lubisz grac, i nie musisz sie z tym spieszyc, masz 14 lat, jestes na cyklu czteroletnim, wiec jak skonczysz, bedziesz mial 18, a do II st przyjmuja z tego co wiem do 21 lat, wiec masz czas. Warto zajrzec na strone szkoly muzycznej co do wymagan na egzamin do drugiego stopnia.
W mojej szkole jest to:
Sekcja instrumentów dętych:
gama durowa i molowa,
etiuda,
2 zróżnicowane utwory (z akompaniamentem).
Teoria:
Audycje muzyczne – egzamin w formie pisemnej
Elementy dzieła muzycznego – podział, umiejętność rozpoznawania i określania ich w utworach muzycznych.
Ogólne pojęcie faktury utworu – polifonia, homofonia.
Podstawowe formy muzyki homofonicznej: rondo, wariacje.
Aparat wykonawczy muzyki artystycznej:
- głos ludzki i jego rodzaje
- instrumenty muzyczne
- muzyka solowa, kameralna i orkiestrowa
Polska muzyka ludowa – tańce polskie (polonez, mazur, oberek, krakowiak, kujawiak)
Podział dziejów muzyki na okresy stylistyczne:
- Średniowiecze,
- Renesans – formy muzyki renesansowej, muzyka religijna, świecka, kompozytorzy europejscy i polscy,
- Barok – główne cechy i formy, suita barokowa, twórcy sonat i koncertów skrzypcowych, muzyka klawesynowa i organowa, formy wokalno – instrumentalne, twórczość A.Vivaldiego, J.S.Bacha, J.F.Haendla, kompozytorzy polscy,
- Klasycyzm – główne cechy i formy muzyki klasycznej, sonata klasyczna i jej odmiany (symfonia, koncert, formy kameralne, serenada, divertimento), budowa formy sonatowej, allegra sonatowego, orkiestra symfoniczna w klasycyzmie, twórczość klasyków wiedeńskich, polscy kompozytorzy tego okresu,
- Romantyzm – najważniejsze formy (pieśń solowa, miniatura fortepianowa, muzyka programowa), twórczość Fr.Chopina, St.Moniuszki, F.Mendelssohn-Bartholdy, R.Schumann, F.Schubert, F.Liszt, H.Wieniawski, N.Paganini,
- szkoły narodowe – rosyjska, czeska, skandynawska,
- Młoda Polska – M.Karłowicz, K.Szymanowski,
- Impresjonizm – C.Debussy, M.Ravel.,
- Muzyka XXw – kierunki i przedstawiciele (G.Bacewicz, W.Lutosławski, K.Penderecki)
Kształcenie słuchu - egzamin w formie pisemnej
Rozpoznawanie:
- interwałów – do 9,
- trójdźwięków - +, o, >, <,
- dominanty septymowej w przewrotach
Zapisywanie z pamięci jednogłosowych melodii tonalnych.
Zapisywanie jednogłosowych melodii atonalnych oraz dwugłosowych tonalnych.
Zapisywanie jednogłosowych struktur rytmicznych w taktach prostych i złożonych, z uwzględnieniem podstawowych grup niemiarowych.
Zasady muzyki – egzamin w formie pisemnej
Zapisywanie interwałów nutami i symbolami.
Budowanie trójdźwięków i dominant septymowych (w przewrotach) od podanego dźwięku.
Znajomość gam majorowych i minorowych (do 7 znaków) oraz ich triad harmonicznych.
Znajomość skal: pentatonika, skala góralska.
Znajomość pojęć: półton i cały ton diatoniczny i chromatyczny, enharmonia, koło kwintowe, grupy niemiarowe.
Myśle, ze wszedzie jest podobnie. Pozdrawiam.
Zapisalem sie do ogniska muzycznego, mam dwa lata na przyswojenie wiedzy i poprawienie techniki gry, aby zdawac egzamin do II stopnia, dogadalem sie z nauczycielem, powiedzial, ze wszystko jest do zrobienia, gdy obierzesz to jako konkretny cel. Mowi, ze coraz wiecej uczniow uczy sie z przymusu i to go martwi. Wiec Radek cwicz jak lubisz grac, i nie musisz sie z tym spieszyc, masz 14 lat, jestes na cyklu czteroletnim, wiec jak skonczysz, bedziesz mial 18, a do II st przyjmuja z tego co wiem do 21 lat, wiec masz czas. Warto zajrzec na strone szkoly muzycznej co do wymagan na egzamin do drugiego stopnia.
W mojej szkole jest to:
Sekcja instrumentów dętych:
gama durowa i molowa,
etiuda,
2 zróżnicowane utwory (z akompaniamentem).
Teoria:
Audycje muzyczne – egzamin w formie pisemnej
Elementy dzieła muzycznego – podział, umiejętność rozpoznawania i określania ich w utworach muzycznych.
Ogólne pojęcie faktury utworu – polifonia, homofonia.
Podstawowe formy muzyki homofonicznej: rondo, wariacje.
Aparat wykonawczy muzyki artystycznej:
- głos ludzki i jego rodzaje
- instrumenty muzyczne
- muzyka solowa, kameralna i orkiestrowa
Polska muzyka ludowa – tańce polskie (polonez, mazur, oberek, krakowiak, kujawiak)
Podział dziejów muzyki na okresy stylistyczne:
- Średniowiecze,
- Renesans – formy muzyki renesansowej, muzyka religijna, świecka, kompozytorzy europejscy i polscy,
- Barok – główne cechy i formy, suita barokowa, twórcy sonat i koncertów skrzypcowych, muzyka klawesynowa i organowa, formy wokalno – instrumentalne, twórczość A.Vivaldiego, J.S.Bacha, J.F.Haendla, kompozytorzy polscy,
- Klasycyzm – główne cechy i formy muzyki klasycznej, sonata klasyczna i jej odmiany (symfonia, koncert, formy kameralne, serenada, divertimento), budowa formy sonatowej, allegra sonatowego, orkiestra symfoniczna w klasycyzmie, twórczość klasyków wiedeńskich, polscy kompozytorzy tego okresu,
- Romantyzm – najważniejsze formy (pieśń solowa, miniatura fortepianowa, muzyka programowa), twórczość Fr.Chopina, St.Moniuszki, F.Mendelssohn-Bartholdy, R.Schumann, F.Schubert, F.Liszt, H.Wieniawski, N.Paganini,
- szkoły narodowe – rosyjska, czeska, skandynawska,
- Młoda Polska – M.Karłowicz, K.Szymanowski,
- Impresjonizm – C.Debussy, M.Ravel.,
- Muzyka XXw – kierunki i przedstawiciele (G.Bacewicz, W.Lutosławski, K.Penderecki)
Kształcenie słuchu - egzamin w formie pisemnej
Rozpoznawanie:
- interwałów – do 9,
- trójdźwięków - +, o, >, <,
- dominanty septymowej w przewrotach
Zapisywanie z pamięci jednogłosowych melodii tonalnych.
Zapisywanie jednogłosowych melodii atonalnych oraz dwugłosowych tonalnych.
Zapisywanie jednogłosowych struktur rytmicznych w taktach prostych i złożonych, z uwzględnieniem podstawowych grup niemiarowych.
Zasady muzyki – egzamin w formie pisemnej
Zapisywanie interwałów nutami i symbolami.
Budowanie trójdźwięków i dominant septymowych (w przewrotach) od podanego dźwięku.
Znajomość gam majorowych i minorowych (do 7 znaków) oraz ich triad harmonicznych.
Znajomość skal: pentatonika, skala góralska.
Znajomość pojęć: półton i cały ton diatoniczny i chromatyczny, enharmonia, koło kwintowe, grupy niemiarowe.
Myśle, ze wszedzie jest podobnie. Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 76
- Rejestracja: 28 lis 2008, 15:37
- Instrument/y: Getzen Renaissance
- Ustnik/i: Vincent Bach Corp. 1 1/2c,Vincent Bach 3c
- Lokalizacja: Lipka
Ja jakimś cudem dostałam się na II st bez przygotowania ( na I byłam już za stara ) Na egzaminie klaskałam , śpiewałam , rozpoznawałam akordy ( dur-moll) interwały no i zagrałam kawałek utworu , którego nauczyłam się w orkiestrze dętej. Na początku miałam problem z teoria a zwłaszcza z czytaniem nut ( w orkiestrze dętej zawsze na ucho się grało) Ale powoli małymi kroczkami do przodu i jestem w ostatniej klasie
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 6 paź 2013, 18:46
- Instrument/y: Bach TR300
- Ustnik/i: CONN 7C
- Lokalizacja: Wyszków
witam! jestem tu nowy i mam takie pytanie jak to jest teraz z przyjęciem na II st. Nie ukończyłem I st i się chciałem zapytać czy teraz też tak jest że przyjmują od razu na drugi. I ewentualnie co trzeba by było zdawać na egzaminie. Gram na trąbce od 5 lat w orkiestrze ale wiadomo tam się nie uczyliśmy żadnej teorii. Bardzo proszę o odpowiedź:)