Szybkie granie da się pogodzić z wysokim podnoszeniem palców. Z teoretycznego, a nawet praktycznego punktu widzenia palce podnoszone wysoko to lepsza technika gry.
Problem w zagraniu trudnych szybkich rzeczy nie leży w tym, że brakuje nam kilku milimetrów żeby zdążyć, ale w tym że się za późno zaczęło. Trzeba odpowiednia wcześnie zacząć spadać z góry palcem i tym rozpędzonym palcem nacisnąć tłok. Wtedy się dźwięki wyraźnie oddzielają. Trzeba tu koordynacji i związanego z tym wyćwiczenia szybkiej frazy (no chyba, że się jest robotem który gra wszystko a vista) ;-)
Podobnie jak w boksie. Większa siła, impet uderzenia jest gdy wyprowadzony cios uderza w przeciwnika na długości ramienia. Cios zadany z odległości 10 cm nie ma dynamiki. Bokserzy częstokroć wykorzystują to zjawisko fizyczne np. walcząc w klinczu, bo m.in. z bliskiej odległości trudno zadać najmocniejsze ciosy. Uderz najmocniej jak potrafisz ręką w stół z wysokości 5 cm i potem 50 cm i porównaj wyniki
Z tłoczkami trąbki jest podobnie. Naciskasz (uderzasz) z bliska to tłoczek popychasz. Uderzasz ostro z góry to gwałtownie zmieniasz długość strumienia powietrza i tym samym wysokość dźwięku, co daje wyraźniejsze oddzielenie dźwięków od siebie nawet (a zwłaszcza) w szybkiej frazie.
Podałem przykład Marsalisa. Ale gdy się spojrzy np. na Nakariakowa to on raczej płytko gra tzn. nisko palce trzyma. Z kolei Winton gra technicznie, akademicko aż do bólu, aż zbyt dokładnie
Robot, kosmita
Niektórym to się może nawet nie podobać, bo wolą słuchać muzyki granej przez człowieka
Spójrz na sekundy 40-43 tego filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=0ZbmuWBMr84
A co dosłownego traktowania swoich wypowiedzi
to Ty użyłeś niekategorycznego zwrotu "można" a ja użyłem równie niekategorycznego sformułowania "to nie jest takie oczywiste". Moja wypowiedź nie była kontra Twojej wypowiedzi, ale obok niej
No chyba, że hipotetycznie założyłbyś (czego nie zrobiłeś), że podałeś jedyny słuszny sposób grania szybkich fraz na trąbce i każda inna wypowiedź (np. moja) musiałby być błędna, o ile przyjmie się to założenie. Tyle sposobów grania na trąbce ile trębaczy na świecie
może 10% z nich gra w miarę prawidłowo co i tak daje ogromną liczbę dobrych sposobów grania
Dużo też zależy od instrumentu na jakim się gra, tzn. jak szybko tłoczki odskakują.
Jak pokazuje historia to byli zasłużeni trębacze, którzy grali z trąbką skierowaną w podłogę