Strona 1 z 1

Staccato

: 7 sty 2012, 18:23
autor: krzysiu14
Mam pytanie. Czy jeśli chodzi o te ćwiczenia "tu ku" i "tu tu ku", to mam je robić podczas grania? Czy tylko mówić? Bo jak próbowałem podczas grania to bardzo ciężko.

: 7 sty 2012, 19:05
autor: andrzej-199017
Zdecydowanie podczas grania. Na początku nauczyciel mówił Ci żebyś uderzając dźwięk wymawiał "tu" - ma to na celu "wyrobienie języka", "tu ku" to ćwiczenie które ma na celu naukę "szarpania dźwięków", grania krótko i w końcu staccato. Ćwierćnuta staccato to w rzeczywistości ósemka i pauza ósemkowa. Grając ćwierćnuty staccato staraj się to sobie tak właśnie dzielić to na pewno pomoże, ósemki graj starannie i krótko - PO PROSTU ĆWICZ. POZDRAWIAM.

: 7 sty 2012, 23:54
autor: Damian Ruskowiak
Nie zgadzam się absolutnie z andrzej-199017. To, o co pyta krzysiu14 to nic innego jak podwójne i potrójne staccato, które nie ma nic wspólnego z "szarpaniem dźwięków" - pierwszy raz coś takiego słyszę.
andrzej-199017 pisze:Ćwierćnuta staccato to w rzeczywistości ósemka i pauza ósemkowa. Grając ćwierćnuty staccato staraj się to sobie tak właśnie dzielić to na pewno pomoże, ósemki graj starannie i krótko
Ćwierćnuta (przy rozumieniu jak w poście - duble/tripple staccato) to ósemka i pauza ósemkowa ? Gdzie tak jest ? :shock: Chyba tylko w orkiestrach dętych bo żaden metodyk tak nie pisze w swoich szkołach. Nigdzie nie spotkałem się z takim zapiskiem ani z takim rozumowaniem.

Ćwiczenie podwójnego/potrójnego staccato polega w dużej mierze na uruchomieniu tylnej części języka aby sylaba KA brzmiała jak najbardziej podobnie do TA. Stąd ćwiczenie z wymawianiem TU KU TU KU mają na celu wyrobienie pewnego nawyku, który wykorzystujemy podczas grania. Wówczas osiągamy konkretną artykulację - podwójne/potrójne staccato. W tym celu polecam wpierw pograć pojedyncze dźwięki i gamy na sylabę KA (trudne i wymagające), a następnie próbować TA KA TA KA i to BARDZO BAAAAAARDZO WOLNO ! i do tego szerokie nuty, w żadnym wypadku krótkie.

Nazewnictwo PODWÓJNE/POTRÓJNE staccato nie jest jednoznaczne z graniem krótko i na to uczulam. O tym czy krótko, czy długo informuje nas zapis przy nucie (kreska, kropka, łuk). Bardzo często używamy tej artykulacji do grania szybkich przebiegów w artykulacji detache lub portato jako odmiany staccato czyli ogólnie mówiąc oddzielania dźwięków. Widzimy zapis szesnastkowy w tempie Allegro, używamy podwójnego staccato i na pewno nie zagramy krótko. Podwójne staccato musi być brzmiące i precyzyjne - nie jakieś gdakanie i skracanie nut. Owszem jeśli wymaga tego zapis gramy krótko ale ucząc się tego zagadnienia NIE WOLNO grać krótko bo efekt będzie bardzo słaby - krótkie, nie brzmiące dźwięki, nie podparte powietrzem.

Przykładem niech będzie ten film - ilustracja muzyczna od 1:30-1:45 fragment grany podwójnym staccato, nie skracany na pewno. To raczej tempo sprawia wrażenie krótkich nut, które podczas ćwiczenia na pewno grane są szeroko. Posłuchaj:
http://www.youtube.com/watch?v=0-jDld11jhw

O podwójnym/potrójnym staccato na forum już było także poczytaj.

: 17 sty 2012, 08:51
autor: venom
andrzej-199017 pisze: "tu ku" to ćwiczenie które ma na celu naukę "szarpania dźwięków", grania krótko i w końcu staccato. Ćwierćnuta staccato to w rzeczywistości ósemka i pauza ósemkowa.
Ależ bzdury! :shock:

: 19 cze 2014, 18:37
autor: andrzej-199017
Teraz wiem. Człowiek uczy się i dojrzewa całe życie;)