Spinianie się

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
Awatar użytkownika
Michał Szczurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 73
Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
Kontakt:

Spinianie się

Post autor: Michał Szczurek » 14 mar 2006, 00:52

Cholera, mam problem ze spnaniem się, napinam mię?nie brzucha i wtedu juz klatka nie pracuje jak powinna. Im wyżej tym gorzej, tak samo Ľle jest przy duzych interwał?ch, septymy, oktawy, brzuch, usta, brak przepływu powietrza i lipa. Znacie może jakie? ćwiczenia na klatkę piersiow? (swoj? a nie damsk? :P) i jakie? żeby nauczyć się napinania ust a nie całego ciał? przy tym? Wiem że ustnik, wiem że długie dzwięki, przedęcia. A możecie mi zaporoponować jakie? rozgrywanie się i ogólnie program ćwiczeń? Lubie mieć wszystko wypunktowane... :)

Daniel
Założyciel
Założyciel
Posty: 84
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:42
Instrument/y: leży w szafie
Ustnik/i:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Daniel » 14 mar 2006, 12:06

Michał Szczurek pisze:Wiem że ustnik, wiem że długie dzwięki, przedęcia.
To skoro wiesz to o co cho? :lol:
A na poważnie to na rozgrywanie wystarczy spokojnie z 15 min.
Ja się rozgrywam wła?nie wolnymi przedęciami na długich nutach. Ważne jest żeby dobrze rozwibrować usta. Potem można trochę odpocz?ć i zaczynasz ćwiczyć co tam masz do grania. Ważne jest również to żeby "dobrze" ćwiczyć tzn ćwiczyć utwór fragmenami. Można przegrać utwór kilka razy i tak na prawde nic się z tego nie nauczysz. Mam nadzieje, że choć trochę Ci pomogłem :wink:

Awatar użytkownika
Michał Szczurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 73
Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
Kontakt:

Post autor: Michał Szczurek » 24 mar 2006, 09:23

juz chyba wiem! długie dĽwieki do krańca możliwo?ci i za wszelk? cenę podtrzymywać dĽwięk powietrzem! :D

Awatar użytkownika
mroziczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 80
Rejestracja: 11 sty 2006, 13:18
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: nowa ruda

Post autor: mroziczek » 25 mar 2006, 12:57

Mam od nauczyciela ciekawe notatki z wykładu prof. Igora Cecocho na temat: aparatu wykonawczego, aparatu oddechowego, zadęcia, pracy języka, trzymania instrumentu, ogólnej postawy przy grze i rozgrzewki. Jeżeli by to kogo? interesowało to mogę to przepisać. Pozdrawiam Anka

Awatar użytkownika
Michał Szczurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 73
Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
Kontakt:

Post autor: Michał Szczurek » 25 mar 2006, 23:45

jestem jak najbardziej zainteresowany i inni pewnie też, przepisz jak możesz i wrzuć na forum, z góry dzieki

pi0tr3q
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 26 mar 2006, 13:22
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: nie pamietam....

Post autor: pi0tr3q » 26 mar 2006, 13:48

Tez sie chetnie bym zalapal na te notatki..

Awatar użytkownika
mroziczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 80
Rejestracja: 11 sty 2006, 13:18
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: nowa ruda

Post autor: mroziczek » 26 mar 2006, 20:25

Przepisałam, ale budować ładnych, poprawnych stylistycznie zdań nie chciało mi się, a więc prosze się nie czepiać, że takie luĽne notatki :wink: Pozdrawiam



GRA NA TRˇBCE –wykład profesora Igora Cecocho

Aparat wykonawczy- składaj? się na niego- oddech, język, wargi, postawa przy grze, układ prawej i lewej ręki. Aparaty wykonawcze powinny być ze sob? powi?zane. Oddech np. powi?zany z zadęciem + ogólnomuzyczna wyobraĽnia. Uczeń musi słyszeć jaki to ma być dĽwięk.

Aparat oddechowy – wargi, jama ustna, krtań i płuca, kończy się na przeponie do pępka. Powietrze nabieramy przez usta, nos i płuca, które się rozszerzaj? pod żebrami do przodu i tyłu. Dmuchamy jak do balonika, czy butelki, która napełnia się powietrzem od dołu, oparcie na przeponie. Wdech musi być aktywny, pod ci?nieniem tylko wargi nam przeszkadzaj? –wszystko otwarte. Wdech robimy na nuty, najpierw od przepony, następnie wyżej i szarzej na boki, przód i tył. Wdech na 1,2 na 3 zamknięcie warg, na 4 przyłożenie ustnika. Ćwiczyć ?wiadomie bez tr?bki. Wdech szybszy niż wydech. Przy utworach takich jak Ave Maria wdech wolny nabieramy dużo powietrza, tempa żywe- wdech szybki, przy bardzo szybkich tempach –dobieramy powietrze. Trzeba przed zagraniem przygotować się, musi to być w rytmie. Można ćwiczyć bez instrumentu (symulacja na ustniku, ?piew). W przeno?ni porównujemy wdech do rurki, która przechodzi do przepony płuc (wszystko otwarte).

Zadęcie- mię?nie twarzy, warg, miejsce przyłożenia ustnika. Powietrze bije na wargi i powstaje dĽwięk, wargi powinny być złożone, naturalnie – spróbować wydobycie dĽwięku w pozycji tr?bkowej (sopranu w orkiestrze). Sylaba mű bez języka. Wargi górna i dolna musz? wibrować, trzeba z nich zrobić stroik. Dolna warga musi dotykać górnej (ćwiczyć przed lustrem) Ustnik- rant opiera się na skórce warg dolnej i górnej ( nie na mięsie) inaczej wargi będ? słabe i nie będ? wibrować. Górna warga nieruchoma do której doł?czamy doln?. Ułożenie ustnika- więcej na górnej wardze, może być po połowie. Ustnik stawiamy na wargi zamknięte.

Praca języka –język służy do artykulacji i pracuje trochę z góry na dół, dotyka do zębów lub górnego podniebienia, nie powinien między wargi, bo zamyka wtedy powietrze. Je?li staccato to pracuje koniec języka, je?li kantylena to większa cze?ć języka. Język nie powinien nam przeszkadzać. Dolny rejestr- wymawiam „o”, ?redni „a”, wyżej ”i”. Język pracuje na powietrzu pod ci?nieniem. Jego praca jak najbliżej do przodu.

Trzymanie instrumentu- tr?bkę trzymamy lew? rek? a praw? gramy luĽno, tylko naciskamy wentyle opuszkami lub paliczkami palców. Kciuk pod rurk?- przeciwwaga. Palce naciskaj? konkretnie, zdecydowanie, zsynchronizowane z dĽwiękiem. Przej?cia między dĽwiękami łagodne.

Ogólna postawa przy grze- opieramy się na palcach nie na stopach, nogi luĽne, brzuch cofn?ć, obojczyki na dole. Gardło trochę do przodu.

Rozgrzewka-
pobudzić aparat oddechowy, bez ustnika, na?ladować wokalistę. 5-10 min póĽniej długie tony, gamy, etiudy. Gama na ustniku, interwały, ważny pocz?tek dĽwięku, trafić w j?dro dĽwięku. Ćwiczyć na ustniku układanie warg, dĽwięki od p < f
Powietrze brać na rozluĽnionych wargach jak ryba. Wargi s? razem, nie rozjeżdżaj? się, trzeba czuć miejsce przyłożenia ustnika do warg. Rozgrzewkę gramy na przemian w dół i w górę. W rejestrze górnym i dolnym więcej powietrza. Przy dolnych dĽwiękach doł?czyć ?rodek warg aby się nie rozchodziły, zebrać więcej warg ff>p<ff na przeponę

maxi
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 27 mar 2006, 02:54
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: Lachowice

Post autor: maxi » 27 mar 2006, 03:18

no ja na rozgrzewke polecem przegranie sobie kilku gamek i trojdzwięków do nich, ewentualnie tercji

Awatar użytkownika
kamniz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 10 mar 2006, 20:54
Instrument/y: Yamaha YTR2335
Ustnik/i: Yamaha 11C4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: kamniz » 11 kwie 2006, 19:51

dzięki za te notkę bardzo mi pomogła :wink: już nie mam problemów z rozegraniem się :mrgreen:

rapczyk
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 64
Rejestracja: 19 mar 2006, 20:27
Instrument/y: CTR 501
Ustnik/i: br.Hablawetz1
Lokalizacja: ---

Post autor: rapczyk » 16 kwie 2006, 17:49

Dzieki za notke z rozgrzewka. Juz troche gram, ale w moim "srodowisku" nie kladzie sie duzego nacisku na nia. Stwierdzam jednak, ze "dobra rozgrzewka nigdy nie jest zla"
Pozdrawiam.

macgim
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 25 maja 2006, 22:29
Instrument/y:
Ustnik/i:
Lokalizacja: Katowice

Post autor: macgim » 25 maja 2006, 22:35

ja też kiedyś próbowałem bez rozgrzewki nie radze skutki były nie fajne

Awatar użytkownika
black.alice
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 32
Rejestracja: 17 kwie 2006, 21:36
Instrument/y: ładnie rozdmuchany chinol
Ustnik/i:
Lokalizacja: Głogów
Kontakt:

Post autor: black.alice » 17 wrz 2006, 13:55

tez mam pewien problem

im dłużej gram tym bardziej przyciskam ustnik przy wysokich dzwiekach, to znak że juz dośc, kwiestia ciśnienia powietrza,czy czego zupełnie innego? fakt, faktem ze usta szybko sie meczą przy takim drastycznym wyciaganiu dzwiekow, więc moze wiecie cos o takim postepowaniu?

Awatar użytkownika
klonpiotr
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 195
Rejestracja: 5 sie 2006, 11:59
Instrument/y: yamaha ytr1335..
Ustnik/i:
Lokalizacja: Płośnica
Kontakt:

Post autor: klonpiotr » 18 wrz 2006, 14:50

Przyciskanie w górnym rejestrze to wielki problem. Powinno się jak najmniej przyciskac.
Dobrym ćwiczeniem jest granie wszystkiego jak najciszej poniżej g2 i tylko poniżej. Ja po jakimś czasie ćwiczenia tego poczułem , że mozna zagrać górę bez dociskania , ale trzeba na to poświęcić dużo czasu. Próbujcie grać tak , żeby g w liniach zagrać na takim samym docisku jak c pod liniami.Zaczynajcie od c i w górę na całkowitym luzie i tak o pól tonu w górę jeżeli wam wychodzi.
Ćwiczyć długie dźwięki i długie dźwięki [ oczywiście nie za wysoko] :mrgreen:
pozdro

Awatar użytkownika
Piotrek Trębacz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 177
Rejestracja: 4 lip 2006, 18:03
Instrument/y: japońca
Ustnik/i:
Lokalizacja: ork. Płoty

Post autor: Piotrek Trębacz » 18 wrz 2006, 15:50

rób dokładnie jak napisał: klonpiotr// a próblemów nie będzie :wink:
Najlepszy trębacz to [you] ;P

MOD PŁOTY !!!

ODPOWIEDZ