Spinianie się
- Michał Szczurek
- Użytkownik
- Posty: 73
- Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
- Kontakt:
Spinianie się
Cholera, mam problem ze spnaniem się, napinam mię?nie brzucha i wtedu juz klatka nie pracuje jak powinna. Im wyżej tym gorzej, tak samo Ľle jest przy duzych interwał?ch, septymy, oktawy, brzuch, usta, brak przepływu powietrza i lipa. Znacie może jakie? ćwiczenia na klatkę piersiow? (swoj? a nie damsk? ) i jakie? żeby nauczyć się napinania ust a nie całego ciał? przy tym? Wiem że ustnik, wiem że długie dzwięki, przedęcia. A możecie mi zaporoponować jakie? rozgrywanie się i ogólnie program ćwiczeń? Lubie mieć wszystko wypunktowane...
-
- Założyciel
- Posty: 84
- Rejestracja: 17 gru 2005, 12:42
- Instrument/y: leży w szafie
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Warszawa
To skoro wiesz to o co cho?Michał Szczurek pisze:Wiem że ustnik, wiem że długie dzwięki, przedęcia.
A na poważnie to na rozgrywanie wystarczy spokojnie z 15 min.
Ja się rozgrywam wła?nie wolnymi przedęciami na długich nutach. Ważne jest żeby dobrze rozwibrować usta. Potem można trochę odpocz?ć i zaczynasz ćwiczyć co tam masz do grania. Ważne jest również to żeby "dobrze" ćwiczyć tzn ćwiczyć utwór fragmenami. Można przegrać utwór kilka razy i tak na prawde nic się z tego nie nauczysz. Mam nadzieje, że choć trochę Ci pomogłem
- Michał Szczurek
- Użytkownik
- Posty: 73
- Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
- Kontakt:
- Michał Szczurek
- Użytkownik
- Posty: 73
- Rejestracja: 17 gru 2005, 13:03
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Wrocław/Świdnica
- Kontakt:
- mroziczek
- Użytkownik
- Posty: 80
- Rejestracja: 11 sty 2006, 13:18
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: nowa ruda
Przepisałam, ale budować ładnych, poprawnych stylistycznie zdań nie chciało mi się, a więc prosze się nie czepiać, że takie luĽne notatki Pozdrawiam
GRA NA TRˇBCE –wykład profesora Igora Cecocho
Aparat wykonawczy- składaj? się na niego- oddech, język, wargi, postawa przy grze, układ prawej i lewej ręki. Aparaty wykonawcze powinny być ze sob? powi?zane. Oddech np. powi?zany z zadęciem + ogólnomuzyczna wyobraĽnia. Uczeń musi słyszeć jaki to ma być dĽwięk.
Aparat oddechowy – wargi, jama ustna, krtań i płuca, kończy się na przeponie do pępka. Powietrze nabieramy przez usta, nos i płuca, które się rozszerzaj? pod żebrami do przodu i tyłu. Dmuchamy jak do balonika, czy butelki, która napełnia się powietrzem od dołu, oparcie na przeponie. Wdech musi być aktywny, pod ci?nieniem tylko wargi nam przeszkadzaj? –wszystko otwarte. Wdech robimy na nuty, najpierw od przepony, następnie wyżej i szarzej na boki, przód i tył. Wdech na 1,2 na 3 zamknięcie warg, na 4 przyłożenie ustnika. Ćwiczyć ?wiadomie bez tr?bki. Wdech szybszy niż wydech. Przy utworach takich jak Ave Maria wdech wolny nabieramy dużo powietrza, tempa żywe- wdech szybki, przy bardzo szybkich tempach –dobieramy powietrze. Trzeba przed zagraniem przygotować się, musi to być w rytmie. Można ćwiczyć bez instrumentu (symulacja na ustniku, ?piew). W przeno?ni porównujemy wdech do rurki, która przechodzi do przepony płuc (wszystko otwarte).
Zadęcie- mię?nie twarzy, warg, miejsce przyłożenia ustnika. Powietrze bije na wargi i powstaje dĽwięk, wargi powinny być złożone, naturalnie – spróbować wydobycie dĽwięku w pozycji tr?bkowej (sopranu w orkiestrze). Sylaba mű bez języka. Wargi górna i dolna musz? wibrować, trzeba z nich zrobić stroik. Dolna warga musi dotykać górnej (ćwiczyć przed lustrem) Ustnik- rant opiera się na skórce warg dolnej i górnej ( nie na mięsie) inaczej wargi będ? słabe i nie będ? wibrować. Górna warga nieruchoma do której doł?czamy doln?. Ułożenie ustnika- więcej na górnej wardze, może być po połowie. Ustnik stawiamy na wargi zamknięte.
Praca języka –język służy do artykulacji i pracuje trochę z góry na dół, dotyka do zębów lub górnego podniebienia, nie powinien między wargi, bo zamyka wtedy powietrze. Je?li staccato to pracuje koniec języka, je?li kantylena to większa cze?ć języka. Język nie powinien nam przeszkadzać. Dolny rejestr- wymawiam „o”, ?redni „a”, wyżej ”i”. Język pracuje na powietrzu pod ci?nieniem. Jego praca jak najbliżej do przodu.
Trzymanie instrumentu- tr?bkę trzymamy lew? rek? a praw? gramy luĽno, tylko naciskamy wentyle opuszkami lub paliczkami palców. Kciuk pod rurk?- przeciwwaga. Palce naciskaj? konkretnie, zdecydowanie, zsynchronizowane z dĽwiękiem. Przej?cia między dĽwiękami łagodne.
Ogólna postawa przy grze- opieramy się na palcach nie na stopach, nogi luĽne, brzuch cofn?ć, obojczyki na dole. Gardło trochę do przodu.
Rozgrzewka- pobudzić aparat oddechowy, bez ustnika, na?ladować wokalistę. 5-10 min póĽniej długie tony, gamy, etiudy. Gama na ustniku, interwały, ważny pocz?tek dĽwięku, trafić w j?dro dĽwięku. Ćwiczyć na ustniku układanie warg, dĽwięki od p < f
Powietrze brać na rozluĽnionych wargach jak ryba. Wargi s? razem, nie rozjeżdżaj? się, trzeba czuć miejsce przyłożenia ustnika do warg. Rozgrzewkę gramy na przemian w dół i w górę. W rejestrze górnym i dolnym więcej powietrza. Przy dolnych dĽwiękach doł?czyć ?rodek warg aby się nie rozchodziły, zebrać więcej warg ff>p<ff na przeponę
GRA NA TRˇBCE –wykład profesora Igora Cecocho
Aparat wykonawczy- składaj? się na niego- oddech, język, wargi, postawa przy grze, układ prawej i lewej ręki. Aparaty wykonawcze powinny być ze sob? powi?zane. Oddech np. powi?zany z zadęciem + ogólnomuzyczna wyobraĽnia. Uczeń musi słyszeć jaki to ma być dĽwięk.
Aparat oddechowy – wargi, jama ustna, krtań i płuca, kończy się na przeponie do pępka. Powietrze nabieramy przez usta, nos i płuca, które się rozszerzaj? pod żebrami do przodu i tyłu. Dmuchamy jak do balonika, czy butelki, która napełnia się powietrzem od dołu, oparcie na przeponie. Wdech musi być aktywny, pod ci?nieniem tylko wargi nam przeszkadzaj? –wszystko otwarte. Wdech robimy na nuty, najpierw od przepony, następnie wyżej i szarzej na boki, przód i tył. Wdech na 1,2 na 3 zamknięcie warg, na 4 przyłożenie ustnika. Ćwiczyć ?wiadomie bez tr?bki. Wdech szybszy niż wydech. Przy utworach takich jak Ave Maria wdech wolny nabieramy dużo powietrza, tempa żywe- wdech szybki, przy bardzo szybkich tempach –dobieramy powietrze. Trzeba przed zagraniem przygotować się, musi to być w rytmie. Można ćwiczyć bez instrumentu (symulacja na ustniku, ?piew). W przeno?ni porównujemy wdech do rurki, która przechodzi do przepony płuc (wszystko otwarte).
Zadęcie- mię?nie twarzy, warg, miejsce przyłożenia ustnika. Powietrze bije na wargi i powstaje dĽwięk, wargi powinny być złożone, naturalnie – spróbować wydobycie dĽwięku w pozycji tr?bkowej (sopranu w orkiestrze). Sylaba mű bez języka. Wargi górna i dolna musz? wibrować, trzeba z nich zrobić stroik. Dolna warga musi dotykać górnej (ćwiczyć przed lustrem) Ustnik- rant opiera się na skórce warg dolnej i górnej ( nie na mięsie) inaczej wargi będ? słabe i nie będ? wibrować. Górna warga nieruchoma do której doł?czamy doln?. Ułożenie ustnika- więcej na górnej wardze, może być po połowie. Ustnik stawiamy na wargi zamknięte.
Praca języka –język służy do artykulacji i pracuje trochę z góry na dół, dotyka do zębów lub górnego podniebienia, nie powinien między wargi, bo zamyka wtedy powietrze. Je?li staccato to pracuje koniec języka, je?li kantylena to większa cze?ć języka. Język nie powinien nam przeszkadzać. Dolny rejestr- wymawiam „o”, ?redni „a”, wyżej ”i”. Język pracuje na powietrzu pod ci?nieniem. Jego praca jak najbliżej do przodu.
Trzymanie instrumentu- tr?bkę trzymamy lew? rek? a praw? gramy luĽno, tylko naciskamy wentyle opuszkami lub paliczkami palców. Kciuk pod rurk?- przeciwwaga. Palce naciskaj? konkretnie, zdecydowanie, zsynchronizowane z dĽwiękiem. Przej?cia między dĽwiękami łagodne.
Ogólna postawa przy grze- opieramy się na palcach nie na stopach, nogi luĽne, brzuch cofn?ć, obojczyki na dole. Gardło trochę do przodu.
Rozgrzewka- pobudzić aparat oddechowy, bez ustnika, na?ladować wokalistę. 5-10 min póĽniej długie tony, gamy, etiudy. Gama na ustniku, interwały, ważny pocz?tek dĽwięku, trafić w j?dro dĽwięku. Ćwiczyć na ustniku układanie warg, dĽwięki od p < f
Powietrze brać na rozluĽnionych wargach jak ryba. Wargi s? razem, nie rozjeżdżaj? się, trzeba czuć miejsce przyłożenia ustnika do warg. Rozgrzewkę gramy na przemian w dół i w górę. W rejestrze górnym i dolnym więcej powietrza. Przy dolnych dĽwiękach doł?czyć ?rodek warg aby się nie rozchodziły, zebrać więcej warg ff>p<ff na przeponę
- black.alice
- Użytkownik
- Posty: 32
- Rejestracja: 17 kwie 2006, 21:36
- Instrument/y: ładnie rozdmuchany chinol
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Głogów
- Kontakt:
- klonpiotr
- Użytkownik
- Posty: 195
- Rejestracja: 5 sie 2006, 11:59
- Instrument/y: yamaha ytr1335..
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Płośnica
- Kontakt:
Przyciskanie w górnym rejestrze to wielki problem. Powinno się jak najmniej przyciskac.
Dobrym ćwiczeniem jest granie wszystkiego jak najciszej poniżej g2 i tylko poniżej. Ja po jakimś czasie ćwiczenia tego poczułem , że mozna zagrać górę bez dociskania , ale trzeba na to poświęcić dużo czasu. Próbujcie grać tak , żeby g w liniach zagrać na takim samym docisku jak c pod liniami.Zaczynajcie od c i w górę na całkowitym luzie i tak o pól tonu w górę jeżeli wam wychodzi.
Ćwiczyć długie dźwięki i długie dźwięki [ oczywiście nie za wysoko]
pozdro
Dobrym ćwiczeniem jest granie wszystkiego jak najciszej poniżej g2 i tylko poniżej. Ja po jakimś czasie ćwiczenia tego poczułem , że mozna zagrać górę bez dociskania , ale trzeba na to poświęcić dużo czasu. Próbujcie grać tak , żeby g w liniach zagrać na takim samym docisku jak c pod liniami.Zaczynajcie od c i w górę na całkowitym luzie i tak o pól tonu w górę jeżeli wam wychodzi.
Ćwiczyć długie dźwięki i długie dźwięki [ oczywiście nie za wysoko]
pozdro
- Piotrek Trębacz
- Użytkownik
- Posty: 177
- Rejestracja: 4 lip 2006, 18:03
- Instrument/y: japońca
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: ork. Płoty