Język w górze skali.

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
CiemnyLord
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 5 kwie 2012, 20:19
Instrument/y: Bach 1530
Ustnik/i: Vincent Bach 7c, 2c MEGATONE
Lokalizacja: Polska

Język w górze skali.

Post autor: CiemnyLord » 9 kwie 2014, 22:50

Witam,
Na wstępie zaznaczam, że nie znalazłem tematu, w którym znalazłbym rozwiązanie problemu, który zaraz opiszę, ale jeżeli coś pominąłem, to z góry moderatora przepraszam :)

Mój problem polega na tym, że nie palą mi w górnym rejestrze dźwięki grane staccato, językiem.
Powyżej g2 potrafi być sporo "niewypałów", "kiksów". Czasem wyjdzie czasem nie wyjdzie. Przy graniu tych dzwięków legato nie mam problemu. Mój konflikt z instrumentem :D zaczyna się w momencie, gdy trzeba użyć języka.
Gram teraz koncert Eb Nerudy (tutaj napotkałem dużo problemowych nutek - https://www.youtube.com/watch?v=-iuBFSQs0E4)i przeszkodą są dla mnie te "wysokie - językowe" dzwięki, których tam nie brak, zwłaszcza przebiegi szesnastowe i osemkowe w skali g-c czy staccata na jednym dzwięku (od a2 problematyczne).
Macie koledzy może jakieś pomysły, sugestie co z tym fantem zrobić, w jaki sposób ćwiczyć tego typu rzeczy? Przyznaję, że jestem trochę w kropce. Mój nauczyciel twierdzi, że to sprawa mojego zbyt twardego języka oraz prowadzenia powietrza i że muszę go rozluźnić (tylko niestety nie ma pomysłu co i jak powinienem ćwiczyć :D). Inny, bardzo dobry znajomy trębacz polecił mi ćwiczyć "strzały" - mój nauczyciel z kolei jest temu przeciwny, twierdzi, że to znowu usztywni język.

Z góry dzięki.Neruda: Trumpet Concerto In e Flat (III Vivace) - Tine Thing Helseth

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 10 kwie 2014, 09:54

Czesc... moge ci poradzic w tym przypadku , że gdy idziesz w gore skali np od h1 pomagaj sobie myslac sylaba "Ti" jezyk powinien wykonywac ruch taki jak przy gwizdaniu.. mnie tak uczono i jest ok

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 10 kwie 2014, 10:27

CiemnyLord, dokladnie jak pisze kolega. Idac w gore uzywaj sylaby TI badz TJI - za granie gory w duzej mierze odpowiada pozycja jezyka. To stosowano juz w epoce baroku kiedy trebqcze grali na trabkach naturalnych wysoki rejestr clarino - wtedy wspomagano sie roznorakimi sylabami. Takze korzystaj z tej jakze pomocnej metody ;)
Kwestia sztywnego jezyka jest poruszana moim zdaniem przy szybkiej artykulacji pojedynczym staccato gdy nie mozemy sobie poradzic. Tutaj typowo pomysl o sylabach j powinno sie poprawic ;)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 10 kwie 2014, 21:23

a przy okazji zapytam Damian.. gram na trabce okolo 2 miesiace wczesniej gralem na ukladzie ustnika 1/3 gora 2/3 dol ale gdy doszedlem do gory c2-d2 to juz mialem problem z przechodzeniem i trafianiem w c2 czy d2 nawet h1 a dzis jakos tak ulozyl mi sie ustnik 2/3 gora 1/3 dol i bardzo lekko mi sie gra gore i dzwieki sa duzo ladniejsze nie ma drgan czy wahan ... czy moge sobie grac teraz tak jak mi wygodniej czy musze katowac tak jak gralem od poczatku ? zauwazylem ze chris botti tez ma takie ustawienie..

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 11 kwie 2014, 09:40

Konradoo, ksiazkowe zadecie to wiekszosc na gorze, mniejszosc na dole ale popatrz sobie na YT na roznych trebaczy. Ilu trebaczy, tyle zadec. Wiec skoro trabka Tobie brzmi, gra sie wygodnie i lekko, nie masz trudnosci ze skala, kondycja to spokojnie mozesz tak grac ale uwaga - pisze to czysto TEORETYCZNIE. Musialbym posluchac i zobaczyc co i jak.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 11 kwie 2014, 18:53

heh teraz znowu problem z plynnym graniem legat kwintami z c2...co jeden problem minie drugi sie zaczyna... :/

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 11 kwie 2014, 19:09

grajac legato np gram c2 zjazd na f czy e i pozniej chce spowrotem na c2 to juz lipa raz sie uda raz nie ....masakra normlanie :/

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 11 kwie 2014, 19:30

wogole to sam nie wiem czy po poltora miesiaca moge wiecej wymagac niz grac plynnie tercje czy poprostu jestem jakis nie dorajda ? ze nie gram kwint..

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 12 kwie 2014, 11:01

chyba zeby pomyslec na zmiana ustnika na 5c czy 3c ?

Awatar użytkownika
davetrumpeter
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: 22 sty 2014, 18:20
Instrument/y: Huttl
Ustnik/i: Schilke HW 15
Lokalizacja: Kraków

Post autor: davetrumpeter » 12 kwie 2014, 20:02

... raz sie uda raz nie ...
Nie należy się jednak poddawać tak łatwo :) Nasz instrument jest niezwykle wymagający. Co do zmian ustnika nie podchodziłbym do tego w ten sposób. Sama zmiana nawet na najbardziej "pro" ustnik nie zmieni naszego sposobu gry. Przedęcia ćwiczmy na początku bardzo wolno, wiadomo że nic od razu nie przychodzi łatwo. Aby ćwiczenia były bardziej zorganizowane spokojnie możesz wykorzystać "Colin Trumpet Method", które oczywiście załączam: https://docs.google.com/file/d/0B7OKadZ ... RyZE0/edit

Na początku bardzo powoli nie porywając się zbytnio w wysoki rejestr a wszystko poprawi się w czasie. Powodzenia! ;)

pozdrawiam.

CiemnyLord
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: 5 kwie 2012, 20:19
Instrument/y: Bach 1530
Ustnik/i: Vincent Bach 7c, 2c MEGATONE
Lokalizacja: Polska

Post autor: CiemnyLord » 14 kwie 2014, 13:58

Konradoo i Damian Ruskowiak - Dzięki za rady. Staram się to wdrażać. Wychodzi z różnym skutkiem. Momentami jest to dość nawet frustrujące. Chyba niestety nic nie stanie się nagle i potrzeba do tego czasu.
Ale znacie może jakieś sposoby ćwiczenia tego? Chodzi mi teraz o sprawność czysto techniczną. Czy jest coś, czym mogę udoskonalać ten język w górze - może jakieś staccata, przebiegi do kwinty?
Chciałbym wyjść poza utwór i zająć się konkretnie rozwiązywaniem swojego problemu :)

Pozdrawiam

Maciek W
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 12 maja 2014, 17:38
Instrument/y: Yamaha 8335RG
Ustnik/i: Warburton
Lokalizacja: Gdańsk/Piaseczno

Post autor: Maciek W » 18 cze 2014, 22:53

Konradoo, nie baw się na razie w żadne zmiany ustnika. Sam pisałeś że grasz 1,5 miesiąca. Na dobrą sprawę mięśnie odpowiedzialne za granie dopiero Ci się rozwijają i zmiana ustnika jak na razie nie jest Ci potrzebna.

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 19 cze 2014, 10:57

Na dzien dzisiejszy to juz minelo 3,5 miesiaca :) hehe tak ze spox

Awatar użytkownika
lampard80
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 9
Rejestracja: 6 kwie 2010, 14:45
Instrument/y: Yamaha YTR-2335
Ustnik/i: Schilke Symphony M3 Gold
Lokalizacja: Kolechowice

Post autor: lampard80 » 20 cze 2014, 20:22

Jeśli chodzi o dobre granie góry to polecam szkołę Maggio, tam jest wszystko świetnie wyjaśnione jaki ma być układ ust i języka.

ODPOWIEDZ