Cwiczenia CARUSO

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
Awatar użytkownika
Ciastek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 15 lut 2011, 23:04
Instrument/y: Bach
Ustnik/i:
Lokalizacja: Lubelszczyzna

Cwiczenia CARUSO

Post autor: Ciastek » 21 lut 2017, 09:50

Witam wszystkich którzy mieli styczność ze szkołą Caruso. Czy moglibyście się podzielić swoimi spostrzeżeniami? Tzn. jak najlepiej ćwiczyć: kiedy, ile, przez jaki okres czasu itd.. Jakie granie tych ćwiczeń daje najlepsze efekty.
Pozdrawiam i zachęcam do dyskusji :)

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 21 lut 2017, 09:53

Najlepsze efekty daje wtedy kiedy ćwiczymy go w dynamice piano,nie dłużej jak pół godziny dziennie.

Max
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 38
Rejestracja: 28 sty 2008, 01:35
Instrument/y: Robił ją gość z Selmera ale to nie Selmer
Ustnik/i: AR Resonance MLC40-7
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Max » 26 lut 2017, 16:25

No trochę mijasz się z prawdą. Tutaj instrukcja na pierwsze siedem tygodni:
The first exercise is called Exercise 1 in the book "Musical Calisthenics For Brass" (MCFB) but is universally referred to as The Six Notes. (Prior to MCFB Carmine had a publication called "Caruso On Breath Control." That book is now out of print, but in it Carmine referred to the first exercise as The Six Notes.) After acquainting yourself with the four rules, you are ready to begin.
1.) Do the Six Notes for a week. Once or twice a day is sufficient.
2.) Week 2, add Exercise 2, the 2nds, to your schedule. As the book instructs, rest 15 minutes before repeating the exercises but you may do Ex.1 and 2 in succession.
3.) Week 3, add the 3rds. Individual exercises (without repeating them) may be done in succession up to a 20 minute maximum before resting for 20 minutes.
4.) Week 4, replace the 3rds with the 4ths but continue doing the Six Notes and the 2nds. Also start doing the Harmonic exercise. (If the high C is too high for you to play at this time, move it down to the highest note in the harmonic scale that you CAN play.)
5.) Week 5, replace the 4ths with the 5ths, continue doing the other exercises and now add the Six Notes soft-loud-soft (SLS). It is important to follow the instructions in the text exactly as written.
6.) Week 6, replace the 5ths with the 6ths and add the D3 (D above high C) to the harmonic scale exercise (If the highest note was lowered as per week#4 instructions, try adding one more note at this time).
7.) Week 7, replace the 6ths with the Minor 7ths. Also replace the SLS Six Notes (the SLS Six Notes will probably not ever be practiced again) with the SLS 2nds.

Też trochę szukałem i znalazłem na trumpetherald, gdzie jest pozostała część.

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 26 lut 2017, 23:29

Nie mijam się z prawdą tylko mówię to czego tam nie piszą a działa.Mam całą książkę przetłumaczoną na Polski.

Max
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 38
Rejestracja: 28 sty 2008, 01:35
Instrument/y: Robił ją gość z Selmera ale to nie Selmer
Ustnik/i: AR Resonance MLC40-7
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Max » 27 lut 2017, 09:25

Czyli mówisz to czego autor, siła sprawcza całej koncepcji, nad którą pracował jakiś czas (zapewne niekrótki), zapomniał napisać. Ja podałem instrukcje, które pochodzą stricte od trębacza, który jest uczniem Caruso...

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 27 lut 2017, 13:13

Ale zapomniałeś wspomnieć czy to u Ciebie działa,(jeżeli działa to tylko się cieszyć)bo ja mówię z doświadczenia oraz z tego co potwierdza wielu moich kolegów trębaczy,że granie tego w dynamice piano oprócz ćwiczeń cicho głośno cicho działa dużo skuteczniej niż to by się mogło wydawać.

Max
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 38
Rejestracja: 28 sty 2008, 01:35
Instrument/y: Robił ją gość z Selmera ale to nie Selmer
Ustnik/i: AR Resonance MLC40-7
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Max » 27 lut 2017, 13:51

Być może. Jednak nie odpowiada to na pytania z pierwszego postu. Z tym pół godziny dziennie to też nie bardzo, bo w późniejszych tygodniach nie da się zagrać tego w pół godziny (materiału jest sporo). Poza tym przytoczę pewną historię: do Caruso podszedł trębacz i powiedział, że zagrał ćwiczenie nr 1 21 razy w koło. Caruso mu odparł że to było bezcelowe.
Reasumując. Po coś ta rozpiska jest. Myślę, że jest do tej szkoły. Tam zaś (nade wszystko) chodzi o systematyczność. Nie masz czasu lub nie będziesz go miał w perspektywie, nie zaczynaj :-).

Jeśli masz tłumaczenie o którym myślę to nie jest ono najszczęśliwsze.

Może jak znajdę chwilę czasu to przetłumaczę całą rozpiskę.

Ps. Wyszła już kontynuacja Caruso :-)

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 27 lut 2017, 18:14

Rozpiskę można zrobić samemu,np. ograniczoną do wykonania 3 ćwiczeń dziennie.Codziennie pierwsze ćwiczenie i kolejne dwa.W ten sposób spokojnie w półgodzinie się zmieścisz.Też jest skuteczne,albo np poświecić dwóm ćwiczeniom tydzień,wszystko zależy ile kto ma czasu,ważne aby było skuteczne i by systematycznie iść do przodu.

ODPOWIEDZ