Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Oliwki, tłumiki, stojaki, pulpity, mikrofony, futerały itp.
ZM Concept
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 24 paź 2012, 16:22
Instrument/y: Instrumenty dęte
Ustnik/i:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Post autor: ZM Concept » 29 maja 2013, 10:31

Obrazek
Ostatnio zmieniony 9 lip 2013, 13:48 przez ZM Concept, łącznie zmieniany 1 raz.
ZM Concept Zbigniew Zygmunt
ul. Kołłątaja 1/2 85-080 Bydgoszcz
www.music-concept.pl
info(at)zm-concept.com
tel. 52 321 39 66

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 29 maja 2013, 11:09

Czy oprócz K&H są inne trąbki z tym systemem, np. Bach 180-37 ML?
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

ZM Concept
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 24 paź 2012, 16:22
Instrument/y: Instrumenty dęte
Ustnik/i:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Post autor: ZM Concept » 29 maja 2013, 12:47

Odsyłam do strony meinlschmidt :

http://www.jm-gmbh.de/html/e_meinlschmi ... _valv.html

Są Bachy wymienione jako trąbki w których wentyle zostały zastąpione przez MAW, natomiast nie jestem w stanie powiedzieć na jaką skalę.
ZM Concept Zbigniew Zygmunt
ul. Kołłątaja 1/2 85-080 Bydgoszcz
www.music-concept.pl
info(at)zm-concept.com
tel. 52 321 39 66

ZM Concept
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 24 paź 2012, 16:22
Instrument/y: Instrumenty dęte
Ustnik/i:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Post autor: ZM Concept » 29 maja 2013, 13:01

Pewne jest że można kupić cała maszynę lub wentyl osobno i podmienić.
ZM Concept Zbigniew Zygmunt
ul. Kołłątaja 1/2 85-080 Bydgoszcz
www.music-concept.pl
info(at)zm-concept.com
tel. 52 321 39 66

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 29 maja 2013, 13:29

Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że można to zrobić w każdej trąbce? Ile kosztowała by wymiana samych wentyli i czy po wymianie samych wentyli patent będzie spełniał swoją funkcję?
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

Awatar użytkownika
wojtoholton
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 9 lut 2011, 00:50
Instrument/y: YAMAHA 8335 Xeno, King 650,
Ustnik/i: Denis Wick 4x, v.bach 3cfl, Denis Wick 2FL
Lokalizacja: Radziszów / Kraków

Re: Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Post autor: wojtoholton » 30 maja 2013, 10:58

ZM Concept pisze:Pewne jest że można kupić cała maszynę lub wentyl osobno i podmienić.
zabieg zamieniania samego wentyla będzie bezsensowny, ponieważ będzie on się zacinał przycinał etc... fabryczne tłoczki przecież się wycierają,co jest naturalnym procesem i szczerze wątpię w to że wystarczy sam wentyl, poprawnie jest wlutować cały korpus tuleje i wentyle, chyba,że Meinlschmidt oferuje odpowiednią kalibracje(docieranie) tulei do nowych tłoków,wtedy to ma sens, chyba,że ktoś uwielbia zacinające się tłoczki, to może w sobie je wstawić bez żadnych prac dodatkowych.

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wentyle MAW - do instrumentów tłokowych

Post autor: Michał Koniarski » 30 maja 2013, 14:42

wojtoholton pisze:[chyba,że Meinlschmidt oferuje odpowiednią kalibracje(docieranie) tulei do nowych tłoków,wtedy to ma sens,
Ależ to oczywiste. Trzeba wysłać cały instrument żeby wszystko zostało dopasowane i dotarte. W inny sposób tego nie widzę.
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

ZM Concept
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 24 paź 2012, 16:22
Instrument/y: Instrumenty dęte
Ustnik/i:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wentyle MAW

Post autor: ZM Concept » 26 cze 2013, 16:27

Wymiany wentyli MAW można dokonać w naszym autoryzowanym przez Meinlschmidt serwisie.
Koszt wymiany takich wentyli to ok. 450 Euro (w tym także w trąbkach Bach).
Wentyle można wymieniać m.in. w trąbkach Schagerl, B&S, Bach i innych.
ZM Concept Zbigniew Zygmunt
ul. Kołłątaja 1/2 85-080 Bydgoszcz
www.music-concept.pl
info(at)zm-concept.com
tel. 52 321 39 66

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 26 cze 2013, 21:54

Dziękuję za konkretną odpowiedź.
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

ZM Concept
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 24 paź 2012, 16:22
Instrument/y: Instrumenty dęte
Ustnik/i:
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wentyle MAW - w jakich instrumentach możliwa jest wymiana

Post autor: ZM Concept » 9 lip 2013, 12:39

Wymiana wentyli na wentyle MAW możliwa jest w instrumentach:
Trąbki:
Bach 180 Stradivarius ( Modell 37, 43 etc.)
B & S Challenger 1 & 2
Fides
Schagerl – Academica

Tuby
Wszystkie tuby tłokowe Meinl Weston i Melton
Tuby B&S (średnica wentyli 1-3 19 mm /4go 20 mm lub stożkowego 21mm)
Dla tuby F nie ma wentyli MAW np. Melton 21/82.
Dostępny jest także 4ty wentyl tuby Melton 2250 - wentyl stożkowy, możliwy do wymiany.
ZM Concept Zbigniew Zygmunt
ul. Kołłątaja 1/2 85-080 Bydgoszcz
www.music-concept.pl
info(at)zm-concept.com
tel. 52 321 39 66

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 12 sie 2013, 10:26

W związku z ostatnim zainteresowaniem wentylami typu MAW produkcji Meinlschmidt oraz pytaniami związanymi z tym zagadnieniem otrzymałem na test instrument fabrycznie wyposażony w owe wentyle. Instrumentem, który zaistniał na targach muzycznych we Frankfurcie w połączeniu z wentylami MAW był Kuhnl&Hoyer model PREMIUM sygnowany przez Malte Burba.

Instrument w swojej bryle bardzo precyzyjnie zrobiony co zawsze podkreślałem przy testach firmy K&H. Także nie będę się skupiał na trąbce gdyż przedmiotem badań będą wentyle. Nie tworzę nowego tematu aby nie brudzić forum tylko dopisuję moje spostrzeżenia właśnie tutaj.

Jak podaje producent wentyle mają konkretne zadanie dzięki czemu:
  • uzyskujemy większą stabilność przy grze legato i staccato
  • większą klarowność i lekkość gry
  • więcej dźwięku przy mniejszym wysiłku
  • lepsze brzmienie instrumentu
Ich praca ma się mieścić w trzech słowach: stabilność, klarowność, płynność.

Zapewne czytaliście opis więc tylko nadmienię, że wentyle typu MAW są połączeniem wentyli obrotowych oraz tłokowych. Usunięto w nich wszelkie przeszkody na drodze powietrza, zaokrąglając krawędzie. Dzięki temu fale dźwiękowe przechodzą przez instrument bez zakłóceń. Tak to wygląda w teorii. Jak to się ma w praktyce?

Skoro wyznacznikiem tłoków są tłoki Getzena więc niejako można by dokonać porównania. Nie mniej różnica tkwi w budowie i pracy więc zawężę się tylko do ich pracy z instrumentem.

Wentyle MAW w rzeczywistości wyglądają bardzo konkretnie – są precyzyjnie zrobione, z ładną grawerką, wykonane ze stali z plastykową prowadnicą pod sprężynką i swoją innością troszkę szokują. Wszystko macie na zdjęciu wyżej więc zdjęć nie wrzucam. Myślę, że warto zadać pytanie: czego muzyk oczekuje od wentyli/tłoków? Moim zdaniem: płynności w pracy, precyzyjności w „cięciu” słupa powietrza i niezawodności. Szczerze napiszę, że dokonanie pewnej subiektywnej oceny wentyli nie jest prostą sprawą. Z tego co się dowiedziałem od osób, które miały okazję wypróbować wentyle MAW kilka zdań się pokrywa, a kilka bywa innych w sensie różnych aspektów pracy. Ja napiszę co zauważyłem osobiście.

Jeśli chodzi o manualne odczucia – skok wentyli MAW jest bardzo fajny – wypośrodkowany przez co nie czułem dyskomfortu. Dobór sprężynek również dokonany trafnie – choć podejrzewam, że można je wymieniać gdyby komuś nie odpowiadały. Tłoki w maszynce pracują szybko i sprawnie – po nasmarowaniu Hetmann’em. Ważną sprawą jest fakt, że chodzą bardzo cichutko. Wytłumienie skoku jest naprawdę konkretne. I z manualnych spraw to było by na tyle.

Jeśli chodzi o pracę – wiem, że są tłoki MAW do Bach 37. Jeśli owe tłoki zamontowałbym u siebie mógłbym powiedzieć coś więcej o nich gdyż w przypadku zestawienia K&H z MAW instrument jest mi nie znany oraz tłoki są mi nie znane i stąd trudno będzie o konkretną ocenę. Sami wiecie – ile trzeba czasu aby wyczuć instrument. Dlatego każdy, który zetknie się z tym instrumentem może różnie spojrzeć na sprawę.

Pierwszy kontakt był taki, że instrument odezwał się lekko. I tutaj nie wiem, czy to zasługa tłoków czy samej trąbki. Fakt, że trąbki K&H grają lekko już dawno sobie uświadomiłem i myślę, że Wam udowodniłem. Także tego aspektu nie mogłem zbadać dogłębniej.

Różnicę odczułem przy grze przedęć. Tutaj naprawdę dźwięki wskakiwały bardzo płynnie. Przy graniu tryli wargowych mogę pokusić się o stwierdzenie, że dźwięk przy zmianie alikwotów nie był „twardy” ani „kanciaty” tylko okrągły i ładny lub ujmując inaczej „kulturalny”. Mam nadzieję, że wiecie o co chodzi. Czasami grając przedęcia czujemy, że trąbka oddzywa się twardo – szczególnie przy przejściu z jednego alikwotu na drugi. Tutaj odczucie jest inne. Z kolei wiem, że K&H oddzywa się bardzo miękko, okrągłym dźwiękiem więc tutaj to odczucie jest na pewno spotęgowane.

Jeden z komentarzy po wypróbowaniu wentyli MAW był taki, że grający zauważył lekkość gry staccato, lepsze początki czyli kolejny punkt z założenia producenta. Staccato faktycznie jest poprawne. Przy grze pasaży, gam czy ćwiczeń odczuwa się stabilność gry – dźwięk nie pływa w intonacji.
Grając pochody legatowe wentyle ładnie tną powietrze. W związku z tym, że zaokrąglono krawędzie odnoszę wrażenie, że „nie można zagrać legata brzydko”. Dźwięk do dźwięku jest ładnie połączony, dźwięki brzmią równo w przebiegu gry – niezależnie czy gramy w dynamice p, mf czy ff. Wentyle jak gdyby zaokrąglały krawędzie „samego dźwięku” – tak można stwierdzić mając na uwadze konstrukcję wentyla. Wiem, że to stwierdzenie tkwi bardziej w psychice niż w praktyce nie mniej tak odczuwam.
Bardzo lekko gra się górny rejestr. I tutaj chyba najbardziej jestem zaskoczony. Faktycznie wysiłek jest mniejszy i dźwięki wchodzą lekko.

Jeśli chodzi o brzmienie to nie wiem jak się odnieść – nie wiem jak brzmi ten model K&H ze zwykłymi tłokami. Podobnie też rzecz ma się lepszego brzmienia przy mniejszym nakładzie sił. Ostatecznie będę czekał na dzień gdy otrzymam zestaw tłoków przeznaczonych do mojego Bacha. Wtedy przy znajomości instrumentu będę mógł napisać coś więcej – myślę, że wyraźniej dostrzegę różnice. Jeśli ktokolwiek z Was miał do czynienia z tłokami MAW niech napisze swoje spostrzeżenia. Jeśli macie pytania to również piszcie – postaram się odpowiedzieć.

Reasumując K&H Premium z tłokami MAW to ciekawe zestawienie - inne. Oczywiście każdy z nas będzie szukał czegoś innego co jest dla niego ważne. Cena zestawu tłoków mała nie jest więc ewentualny zakup należy poprzedzić testami aby nie kupować w ciemno. Tłoczki na pewno pracują idealnie, szybko, konkretnie i sprawnie więc tutaj zarzutów nie ma. Co do samej pracy powiem na pewno więcej jak skonfiguruję je z Bachem. Jak się czegoś dowiem więcej na pewno napiszę.

Damian Ruskowiak
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

ODPOWIEDZ