Strona 1 z 1

Zbiór porad dla wszystkich

: 18 sty 2015, 11:51
autor: davetrumpeter
Witam!
Chciałbym dokonać pewnego podsumowania 2014 roku, gdyż zebrałem bardzo dużo wiadomości na temat przeróżnych aspektów dotyczących gry na trąbce.

W moim pierwszym wpisie http://www.trumpeters.pl/mindset-relaks ... vt7701.htm opisałem, co zaszło dokładnie rok temu i jakie miało to konsekwencje. Dzisiaj dzielę się zdobytą wiedzą od tamtej pory. Zacznijmy od rzeczy najważniejszych.

Jeśli chodzi o samo granie na instrumencie(nie tylko trąbka) na pierwszym miejscu stawiam słuchanie! Tylko i wyłącznie słuchanie. Niemożliwe jest wyrobienie ładnego brzmienia nie słuchając możliwie najlepszych muzyków. Warto zadać sobie pytanie: Jak często słucham wybitnych trębaczy? Gdy wdrożyłem do codziennej praktyki słuchanie dużo się zmieniło. Z tego powodu stworzyłem prosta rade: Słuchaj, a jeśli to nie pomaga słuchaj więcej. ;)

Druga rzeczą, która wywraca do góry nogami typowe granie, jakie spotyka się np. w orkiestrach typu OSP(napięcie, brak kondycji, brak skali) jest proste ćwiczenie 19/30s opisane już w pierwszym wątku wspomnianym wyżej. Jeśli przez kilka lat trąbka to źródło jakiegoś wysiłku i frustracji to po tym ćwiczeniu doznajemy istnego szoku. Cały wysiłek, który wkładaliśmy w produkcje dźwięku znika, a dźwięk otwiera się do granic możliwości. Najprościej mówiąc cale niepotrzebne napięcie zostaje zlikwidowane. Brak napięcia - większa kondycja. Brak napięcia - koniec kłopotów ze skala.

Kolejna obserwacja dotyczy centrów dźwiękowych. Przez wiele lat bardzo dziwnym zjawiskiem było dla mnie jakby "przytłumienie" dźwięku. Możemy to zaobserwować, gdy chcemy zagrać możliwie jak najgłośniej, a trąbka stawia opór. Nie ma znaczenia ile wysiłku w to włożymy trąbka nie zagra głośniej, gdy nie gramy dźwięku "w centrum"(ang. pitach centr)! Aby je odszukać pomocne są tu dwa ćwiczenia:

Gra na leadpipe(rurka ustnikowa po wyjęciu krąglika od strojenia) lub lip Bends(obniżanie dźwięków bez użycia tłoków). Obydwa ćwiczenia dają podobny efekt - odszukanie centrum w dźwiękach. To bardzo proste. Zagrajmy np. G i zejdźmy do F(oczywiście bez użycia pierwszego tłoka). Gdzieś pomiędzy nimi usłyszymy, że minimalnym wysiłkiem produkujemy bardzo pełny dźwięk - trafiliśmy w centrum. Możemy zagrać go bardzo głośno, ale i również bardzo cicho. Będąc świadomym centrów dźwiękowych zauważamy, ze artykulacja zostaje znacznie ułatwiona. Wtedy mamy pewność, ze gramy zgodnie z fizyka instrumentu, a nie przeciwko niej.

Inna rewolucja jest ćwiczenie samego króla wysokich dźwięków - Cat'a Anderson'a. Whisper G - dźwięk grany niczym szept przez 20 minut(przynajmniej tak to widzimy w Cat Anderson Trumpet Method). Na youtube jest kilka filmów demonstrujących to ćwiczenie. Nie ma w tym nic skomplikowanego. Bardzo ciche ćwiczenie wymaga bardzo malej szczeliny wargowej. Wysokie dźwięki wymagają tego samego. Nic dodać nic ująć.

Ćwiczenia Clarka to niezbędnik każdego trębacza. Zadbają o stabilny przepływ powietrza, co jest sprawa pierwszorzędną, a dodatkowo pomogą wyćwiczyć technikę.

Natknąłem się tez oczywiście na szkole Carmine Caruso. Ćwiczenie six notes świetnie zapobiega kombinowaniu zadęciem przy zmianie dźwięków, (ale daleko mu do efektu 19/30). Długie dźwięki ze zmiana dynamiki rozwijają kontrole nad nimi.(Ważne - gdy nie bierzemy pod uwagę centrów dźwiękowych w tym ćwiczeniu staje się ono bezużyteczne). Ćwiczenie Seconds sprawdzi się przy atakowaniu dźwięków na granicy naszej skali(dźwięków, do których ciało i umysł nie są przystosowane).

Nie obeszło się również bez problemów. Ostatnio borykam się z tzw. "duble buzz”, czyli obok normalnego dźwięku pojawia się "bzyczenie". Bardzo frustrujące i trudne do zlikwidowania. Eksperymentując nad tym zjawiskiem nie pomaga żadne ćwiczenie! Jedynym sensownym wyjściem jest robienie dłuższej przerwy 2-3 dni i wszystko wraca do normy. Mogę jedynie zgadywać, ze problem "double buzz" wynika albo z przetrenowania(fakt - grywałem długo) lub w wyniku niesystematycznego ćwiczenia.

Dziękuję za przeczytanie tej ściany tekstu i zachęcam do dyskusji. Gdybym cos pominął lub napisał cos "szkodliwego" proszę się nie krępować. Nie posiadam wykształcenia muzycznego, a do powyższych wniosków doszedłem po prostu eksperymentując i szukając tego samodzielnie. Załączam na koniec cały mój trąbkowy folder z materiałami:

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Przetłumaczona wersja 1930 to rusty_rusell_1930_pl.pdf
Oryginał dostępny jest http://www.rustyrussell.com/1930s/1930sRev.pdf

Pozdrawiam.

: 18 sty 2015, 12:31
autor: Michał Olejnik
davetrumpeter, nie sposób się z Toba nie zgodzić. Bardzo trafne wnioski. Podpisuje się pod tym w 100%. Tym bardziej jak piszesz, nie posiadasz muzycznego przygotowania... :> Oby więcej takich osób na forum :)

pozdrawiam :trumpet:

: 18 sty 2015, 19:40
autor: Damian Ruskowiak
davetrumpeter, jestem zaskoczony konkretnością tego postu jak pisze Michał Tym bardziej jak piszesz, nie posiadasz muzycznego przygotowania.... Bardzo trafne i cenne uwagi :) Oby tylko wielu starczyło samozaparcia w ćwiczeniu i cierpliwości :)
Ja ostatnio powróciłem do Buzzing Basics Jamesa Thompsona i z pełną premedytacją mogę te ćwiczenia dorzucić do tego zestawu :trumpet:

: 20 sty 2015, 13:30
autor: Michał Koniarski
Artykuł daje radę. Gratuluję. To taki piękny przykład na to, że podczas gry trzeba myśleć, a nie ładować bezmyślnie powietrze w instrument. Pozdrawiam

: 23 sty 2015, 08:30
autor: Grzegorz_N
Bardzo celne spostrzeżenia. Proponuję "przykleić".

: 23 sty 2015, 14:05
autor: Kamil
Bardzo wartościowy post, ładnie przekazane przemyślenia!

Przenoszę do Artykułów, aby służył jak najlepiej! :)

: 20 lis 2015, 12:51
autor: jahckal
A nie można by tego wątku wrzucić również do Ważne w forum Edukacja? Albo chociaż podlinkować w Twoim poście Gra na trąbce - Dla ROZPOCZYNAJĄCYCH swoją przygodę z trąbką.
Zawsze go szukam w Edukacja i gdy poddam się na stronie 5-10 to zaglądam do Artykułów i doznaję powtórnego olśnienia :oops:
:lol: ]:->

: 21 lis 2015, 00:10
autor: drmarcin1
Poćwicz Caruso w dynamice piano,oczywiście oprócz ćwiczeń głośno,cicho głośno,a zobaczysz,że efekty będą po 100 kroć lepsze niż w graniu 19/30.