Mam trąbkę! Co teraz?
-
- Użytkownik
- Posty: 18
- Rejestracja: 19 wrz 2010, 20:31
- Instrument/y: trabka,perkusja
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Mam trąbkę! Co teraz?
Panowie,panie.Gloria. Mam trąbkę.Dmuchnąłem w nią.Myślałem że jest zepsuta,bo dźwięku nijakiego nie wydało jeno świszczała.
Oczywista żartuje sobie.Wiedziałem że ciężko mi będzie coś z niej wydobyć od razu.Sprzedający zadął i coś poszło.
Tak więc instrument już mam,co powinienem zrobić teraz.Zapewne najlepiej byłoby wertować całe forum ale na to czasu nie mam.Niestety praca,kurs norweskiego,życie codzienne i teraz jeszcze trąbka doszła.Nie mam niestety dość czasu by prześledzić całe forum,dlatego proszę o jakieś wskazówki,czego mogę się uczyć już teraz sam,nim zacznę "kiedyś" z nauczycielem.
Podobno powinienem naoliwić ruchome części trąbki,ale co dokładnie i jak?Jak dmuchać?Jak złożyć usta? itd.
Bardzo uprzejmię proszę o pomoc.
k.
[ Dodano: 2010-09-20, 19:48 ]
I już pierwsze pytanie,zgodnie z sugestią:
"Szczelność trąbki sprawdzasz w taki sposób, że wciskasz tłok pierwszy i dmuchasz w taką małą dziurkę od spodu na dolnym kapslu -"
wykonałem byłem i tłok się jakby zacina,nie wraca do pozycji od razu.Co powinienem zrobić?
Oczywista żartuje sobie.Wiedziałem że ciężko mi będzie coś z niej wydobyć od razu.Sprzedający zadął i coś poszło.
Tak więc instrument już mam,co powinienem zrobić teraz.Zapewne najlepiej byłoby wertować całe forum ale na to czasu nie mam.Niestety praca,kurs norweskiego,życie codzienne i teraz jeszcze trąbka doszła.Nie mam niestety dość czasu by prześledzić całe forum,dlatego proszę o jakieś wskazówki,czego mogę się uczyć już teraz sam,nim zacznę "kiedyś" z nauczycielem.
Podobno powinienem naoliwić ruchome części trąbki,ale co dokładnie i jak?Jak dmuchać?Jak złożyć usta? itd.
Bardzo uprzejmię proszę o pomoc.
k.
[ Dodano: 2010-09-20, 19:48 ]
I już pierwsze pytanie,zgodnie z sugestią:
"Szczelność trąbki sprawdzasz w taki sposób, że wciskasz tłok pierwszy i dmuchasz w taką małą dziurkę od spodu na dolnym kapslu -"
wykonałem byłem i tłok się jakby zacina,nie wraca do pozycji od razu.Co powinienem zrobić?
-
- Użytkownik
- Posty: 114
- Rejestracja: 26 lip 2010, 18:31
- Instrument/y: Getzen 300 series
- Ustnik/i: Stomvi 3D
- Lokalizacja: Sępólno
jeśli tłok się zacina to musiałbyś mieć oliwkę do trąbki i go nasmarować. Jak odkręcisz to będzie widać "takie dziurki". Naoliwisz ten obszar koło nich i powinno być ok. Jak będziesz wkładał z powrotem to położenie dziurek musi być takie samo jak przedtem, bo inaczej powietrze nie przejdzie i dźwięku nie wydobędziesz.
- xXPITBULLXx
- Użytkownik
- Posty: 521
- Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
- Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
- Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
- Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
- Kontakt:
Tak naprawdę co do oliwienia tłoków jak masz sprężynki to po sprężynkach się leje nie po całym tłoku i wokół kawałek.
[ Dodano: 2010-09-20, 20:44 ]
Oliwika specjalna polecam ci "La Trombe" niewielki wydatek bo 15 zł a chodzi super
[ Dodano: 2010-09-20, 20:44 ]
Oliwika specjalna polecam ci "La Trombe" niewielki wydatek bo 15 zł a chodzi super
Zwycięzca konkursu Mottywator
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
Najlepiej jakbyś odkręcił tłoki - od góry te nakrętki - i umył wodą z odrobiną mydła. Wtedy możesz je włożyć z powrotem. Tłok się nie rozsypie. Najlepiej jakbyś zakupił jakąś oliwkę do trąbki np. http://www.music-concept.pl/product_inf ... ts_id/2737
Do wysuwanych rurek możesz użyć zwykłej wazeliny.
W ogóle możesz wymyć trąbkę - wlewasz wodę przez rurkę gdzie wkłada się ustnik (woda z rozpuszczonym mydłem - tak zawsze ja polecam) i lejesz aż się będzie wylewała przez czarę głosową. Potem wężem od prysznica zimną wodą przepłukujesz instrument, wydmuchujesz wodę i już troszkę bardziej higieniczniej będzie. Następnie miękką szmatką wytrzesz i wtedy naoliw tłoczki - powinno być dobrze.
Co do wydobycia dźwięku nic tak nie rozświetli Tobie sprawy jak kontakt z jakimś nauczycielem. Na odległość mogę podać taki sposób:
Przykładasz ustnik najlepiej na zamknięte usta i powoli starasz się dmuchać aby uzyskać takie charakterystyczne bzyczenie - to bzyczenie powoduje powietrze, które napotykając przeszkodę w postaci warg powoduje, że zaczynają one drgać = wibrować dzięki czemu powstaje dźwięk. I tak z tym ustniczkiem się pobaw aby to bzyczenie było jak najbardziej równe w brzmieniu - wysłyszysz to.
Pamiętaj także, aby wziąć prawidłowo oddech - tzn. nie w płuca tylko tzw. Przeponowo-żebrowy - złap się po bokach brzucha i nabieraj powietrze napełniając się od dołu - wtedy przepona zaczyna pracować tworząc podciśnienie do operowania powietrzem. Staraj się podczas wdechu aby nie unosić ramion. Te ręce, które będziesz miał po bokach powinny się ruszać przy wdechu w bok - to prawidłowy objaw (mam nadzieję, że jasno napisałem). I co ważne - po wdechu następuje wydech - niby proste i zrozumiałe ale kontroluj aby nie było zatrzymania powietrza. I to na dobry początek powinno wystarczyć - a zajmie sporo czasu, zobaczysz Miłego bzyczenia
Do wysuwanych rurek możesz użyć zwykłej wazeliny.
W ogóle możesz wymyć trąbkę - wlewasz wodę przez rurkę gdzie wkłada się ustnik (woda z rozpuszczonym mydłem - tak zawsze ja polecam) i lejesz aż się będzie wylewała przez czarę głosową. Potem wężem od prysznica zimną wodą przepłukujesz instrument, wydmuchujesz wodę i już troszkę bardziej higieniczniej będzie. Następnie miękką szmatką wytrzesz i wtedy naoliw tłoczki - powinno być dobrze.
Co do wydobycia dźwięku nic tak nie rozświetli Tobie sprawy jak kontakt z jakimś nauczycielem. Na odległość mogę podać taki sposób:
Przykładasz ustnik najlepiej na zamknięte usta i powoli starasz się dmuchać aby uzyskać takie charakterystyczne bzyczenie - to bzyczenie powoduje powietrze, które napotykając przeszkodę w postaci warg powoduje, że zaczynają one drgać = wibrować dzięki czemu powstaje dźwięk. I tak z tym ustniczkiem się pobaw aby to bzyczenie było jak najbardziej równe w brzmieniu - wysłyszysz to.
Pamiętaj także, aby wziąć prawidłowo oddech - tzn. nie w płuca tylko tzw. Przeponowo-żebrowy - złap się po bokach brzucha i nabieraj powietrze napełniając się od dołu - wtedy przepona zaczyna pracować tworząc podciśnienie do operowania powietrzem. Staraj się podczas wdechu aby nie unosić ramion. Te ręce, które będziesz miał po bokach powinny się ruszać przy wdechu w bok - to prawidłowy objaw (mam nadzieję, że jasno napisałem). I co ważne - po wdechu następuje wydech - niby proste i zrozumiałe ale kontroluj aby nie było zatrzymania powietrza. I to na dobry początek powinno wystarczyć - a zajmie sporo czasu, zobaczysz Miłego bzyczenia
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- buffot
- Użytkownik
- Posty: 25
- Rejestracja: 29 lip 2006, 14:03
- Instrument/y: Yamaha YTR-4335 G
- Ustnik/i: Vincent Bach Megatone 1 1/2 C
- Lokalizacja: Braniewo/Gdańsk
Jako, że obraz daje więcej niż tysiąc słów a i muzyczka fajna. Konserwacja wygląda mniej lub bardziej tak.
http://www.youtube.com/watch?v=X3VpCtSDrX4
Wertuj Youtube http://www.youtube.com/watch?v=-H4Wby6ge3w
http://www.youtube.com/watch?v=X3VpCtSDrX4
Wertuj Youtube http://www.youtube.com/watch?v=-H4Wby6ge3w
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
cringer, proponuję tak jak to nazwałeś - obcować z ustnikiem. Staraj się grać na nim długie dźwięki słuchając, aby były one podobnego brzmienia oraz starając się utrzymywać je na jednej wysokości - co oznacza by dźwięk nie spadał. I tak spędzaj wolny czas Niedługo wkleje Tobie proste ćwiczenia do grania z trąbką. Póki co ustnik to podstawa - jak na ustniku wyjdzie, to na trąbce nie będzie problemu
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
Tutaj masz link z palcowaniem (fachowa nazwa: aplikatura) http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- xXPITBULLXx
- Użytkownik
- Posty: 521
- Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
- Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
- Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
- Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
- Kontakt:
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
Na Rysunku masz trąbkę z zaznaczonymi numerami tłoków - to chyba jasne i czytelne.
Poniżej masz poszczególne dźwięki skali trąbki od fis małego (pod pięciolinią po dwoma dodanymi). Prócz pierwszego dźwięku w pozostałych taktach są po dwa dźwięki napisane - jest to tak zwana zmiana enharmniczna czyli cecha systemu równomiernie temperowanego, dzięki któremu istnieje możliwość różnego nazywania tego samego dźwięku. Zauważ, że dalej masz dźwięk G# - czyli GIS i Ab czyli AS - chwytamy palcami 2 i 3. Następnie analogicznie tak samo.
Co do ustnika to czego nie rozumiesz ?? Chyba nie ma filmów przedstawiających dobór ustnika i polskie tłumaczenie.
Poniżej masz poszczególne dźwięki skali trąbki od fis małego (pod pięciolinią po dwoma dodanymi). Prócz pierwszego dźwięku w pozostałych taktach są po dwa dźwięki napisane - jest to tak zwana zmiana enharmniczna czyli cecha systemu równomiernie temperowanego, dzięki któremu istnieje możliwość różnego nazywania tego samego dźwięku. Zauważ, że dalej masz dźwięk G# - czyli GIS i Ab czyli AS - chwytamy palcami 2 i 3. Następnie analogicznie tak samo.
Co do ustnika to czego nie rozumiesz ?? Chyba nie ma filmów przedstawiających dobór ustnika i polskie tłumaczenie.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- buffot
- Użytkownik
- Posty: 25
- Rejestracja: 29 lip 2006, 14:03
- Instrument/y: Yamaha YTR-4335 G
- Ustnik/i: Vincent Bach Megatone 1 1/2 C
- Lokalizacja: Braniewo/Gdańsk
Filmik obrazujący filozofię wydobycia dźwięku. http://www.youtube.com/watch?v=2q6tA_SkYTE
Usta drgają powstaje fala akustyczna. Mamy dźwięk. Ani trąbka, ani ustnik nie decydują o tym jaki jest dźwięk. Wszystko zaczyna się na ustach. Jeżeli tu jest kaszana to nawet trąbka Monette tego nie naprawi. Oddychaj przeponą.
Najpierw właśnie zacząłbym od ćwiczeń oddechowych. Ważne, żeby grać "luźno". Nie nadymać się, powietrze wypuszczać jednostajnie ale stosunkowo wolno. Nie zaciskać gardła, nie dociskać ustnika do ust zbyt mocno. Przemawiać ma lekkość a nie napięcie ciała. Nie rycz głośno. Staraj się grać jak najciszej.
Poświęć trochę czasu na lekturę forum albo dorwij kogoś kto udzieli Ci z 2-3 lekcje . Poczytaj o zadęciu, żebyś nie utrwalał jakiejś "patologi".
Usta drgają powstaje fala akustyczna. Mamy dźwięk. Ani trąbka, ani ustnik nie decydują o tym jaki jest dźwięk. Wszystko zaczyna się na ustach. Jeżeli tu jest kaszana to nawet trąbka Monette tego nie naprawi. Oddychaj przeponą.
Najpierw właśnie zacząłbym od ćwiczeń oddechowych. Ważne, żeby grać "luźno". Nie nadymać się, powietrze wypuszczać jednostajnie ale stosunkowo wolno. Nie zaciskać gardła, nie dociskać ustnika do ust zbyt mocno. Przemawiać ma lekkość a nie napięcie ciała. Nie rycz głośno. Staraj się grać jak najciszej.
Poświęć trochę czasu na lekturę forum albo dorwij kogoś kto udzieli Ci z 2-3 lekcje . Poczytaj o zadęciu, żebyś nie utrwalał jakiejś "patologi".
- xXPITBULLXx
- Użytkownik
- Posty: 521
- Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
- Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
- Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
- Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
- Kontakt:
Wydobycie jak wydobycie robisz coś do ustnika podobne do bzyczenia muchy albo jak to nie wychodzi to jak wygodnie potem trzeba to reperować przy dobrym obeznaniu
Zwycięzca konkursu Mottywator
- Damian Ruskowiak
- Ekspert
- Posty: 1585
- Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
- Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
- Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
- Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP
cringer, skoro nie za bardzo się orientujesz w pojęciu zadęcia itd. to rzeczywiście najlepszym krokiem będzie umówienie się z kimś na lekcje - porozglądaj się czy w Twoim kręgu jest jakaś szkoła muzyczna czy orkiestra dęta i tam umów się z nauczycielem lub instruktorem na lekcje. Tak będzie najprościej aby zapoznać się z grą. W razie pytań oczywiście pisz
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)
- xXPITBULLXx
- Użytkownik
- Posty: 521
- Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
- Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
- Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
- Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
- Kontakt:
Wygrzebałem fajne wideo z pojęciem zadęcia ukazanego od środka
http://iwk.mdw.ac.at/TRP/research/videos/welcome.htm
http://iwk.mdw.ac.at/TRP/research/videos/welcome.htm
Zwycięzca konkursu Mottywator