Strona 13 z 14

: 24 lut 2011, 23:16
autor: Damian Ruskowiak
Znam Roberta. Jest studentem, a nie nauczycielem w Akademii Muzycznej. Klasę trąbki prowadzi w AM profesor oraz kilku innych świetnych trębaczy.

: 24 lut 2011, 23:23
autor: julek2107
Sorry nie byłem precyzyjny -jest moim nauczycielem :)

: 24 lut 2011, 23:45
autor: drmarcin1
Za rozwój skali,kondycji jest odpowiedzialna szyja,a raczej otwarte gardło.Zaciśnięte gardło prowadzi do zbyt szybkiego zaciskania mięśni twarzy,co powoduje,że w górze gra się ciężko albo wcale nie chcą drgać usta.A Roberta również znam.Damian jaki ten świat mały ;)

: 25 lut 2011, 12:21
autor: krystiano1993
czyli co ćwiczyć żeby nie zaciskać gardła??

: 25 lut 2011, 12:34
autor: drmarcin1
To są specjalne ćwiczenia oddechowe których nie da się wytłumaczyć przez internet.Polegają one na wprowadzeniu gardła w stan otwarcia i niejako wprowadzenie go w nałóg permanentnego otwarcia w taki sposób aby to było po pewnym czasie oczywiste i naturalne dla organizmu.

: 25 lut 2011, 18:24
autor: sasquatch
co do otwierania gardła, wezcie sobie trabke z ustnikiem i obejmijcie ustami rant ustnika (niejako wsadzajac go troszke do ust) i pooddychajcie chwile tak przez trabke, gardlo powinno byc podczas grania mniej wiecej tak otwarte jak przy oddychaniu. Mozna tez probowac tak dmuchac przez trabke (usta normalnie ulozone w ustniku) aby powietrze wylatujace bylo jak najcieplejsze :)

: 25 lut 2011, 23:23
autor: drmarcin1
Dodam jeszcze,że otwarcie gardła nie gwarantuje natychmiastowych efektów w postaci lepszej kondycji i skali ale jest absolutną podstawą do rozwoju.To co napisał sasquatch,jest tylko półśrodkiem do otwarcia gardła.Chodzi natomiast o to,żeby gardło zostało otwarte trwale.To się musi stać nałogiem dla gardła,że jest otwarte.Pomyślcie sobie kiedy gardło jest otwarte a kiedy zamknięte.Otwarte jest wtedy kiedy nabieramy powietrze a zamknięte kiedy przełykamy np.ślinę.I takiego właśnie zaciśnięcia trzeba unikać.Trzeba dmuchać w trąbkę tak jakbyśmy ziewali.Całe niebezpieczeństwo grania od razu z otwartym gardłem polega na tym,że jeśli zadęcię dalej pozostaje zaciśnięte,a gardło rozluźnione wtedy możemy mieć tzw.cofki powietrza co rozpycha gardło i może doprowadzić do jego spuchnięcia,dlatego w początkowym etapie rozluźniania ja stosuję metodę bezinwazyjną-odpowiednia praca samym powietrzem bez instrumentu.Pozdrawiam.

: 25 lip 2011, 22:01
autor: boggdan
Witam forumowiczów :)

Jeśli chodzi o mnie, "gram" na trąbce od stycznia w znaczeniu, że w styczniu pierwszy raz dostałem trąbke do ręki. Ćwiczę głównie samemu, czasem z 'gościem' z lokalnej orkiestry strażackiej. Opcja grania na trąbce bardzo mi się podoba. Ale mam kilka problemów z tym związanych. Głównie chodzi o dźwięk, jest on taki nieprzyjemny, nie przypominający brzmienia trąbki, które mogło by mi się podobać. Jeśli chodzi o skale to dochodzę bez żadnych problemów do e2 opcjonalnie zagram pieśni w których jest f2, więc powiedzmy że jestem o tyle zadowolony, najbardziej niepokoi mnie ten dźwięk który przypomina jak dla mnie bardziej wuwuzele niż trąbke. 'Gościu' z orkiestry mówi, że technicznie dmucham w trąbke dobrze, nie nadymam policzków itd. Macie jakąś radę jak osiągnąć zadowalający dźwięk ?

: 25 lip 2011, 23:48
autor: drmarcin1
Witaj na forum.W pierwszej kolejność poćwicz sobie w dynamice piano.Nie graj długich dźwięków,ćwicz w dynamice piano obojętnie co.Mogą to być ćwiczenia gamowe,czyli gamy różnymi sposobami,mogą to być ćwiczenia ze szkoły Arbana czy Lutaka,mogą to być również utworki które grasz w orkiestrze.Pamiętaj nie ważne co grasz ale jak.Ćwicz w dynamice piano bez języka czyli legato i nie przekraczaj c2.Pozdrawiam.

: 10 sie 2011, 14:20
autor: boggdan
dźwięk nadal nie taki jaki trzeba, niestety...

: 10 sie 2011, 19:18
autor: furmon7
Spróbuj brać powietrze na "ha/ho" coś jakbyś ziewał tylko że "w drugą stronę".
Mi to trochę pomogło, ćwiczyłem jeszcze Caruso, ale Ty trochę za krótko jeszcze grasz i mogło by to się źle dla Ciebie skończyć. Jest to bardzo kondycyjne ćwiczenie.

Zacznij od oddechu. Głębokiego, pełnego, na otwartym gardle, bez zaciskania się, na luzie.

Mam nadzieję że pomogłem.

: 10 sie 2011, 23:27
autor: boggdan
generalnie mój "gościu od trąbki" mówi, że dźwięk konkretny przychodzi z czasem, ale przyznaje, że jestem dość sfrustrowany bo czas mija a dźwięk wciąż jest nieprzyjemny, planuje nagrać to jak gram (aparatem, typowo amatorsko) może wtedy ocenicie, bo jak dla mnie to jest źle.

edit: Gdzie tutaj jest opcja pomógł, bo należy się wam, a nie mogę znaleźć...

: 4 cze 2012, 21:33
autor: misiek123789
Gram około 10 miesięcy i wyciągam ledwo g2. Niewiem jak wyciągnąć wyższe dżwięki.przy g2 wargi mi sią zaciskają i przestają drgać. :trumpet:

: 4 cze 2012, 23:02
autor: xXPITBULLXx
Ćwicz na ustniku, graj dźwięki pedałowe. Poczujesz rozluźnienie nie będziesz męczył g2, dodatkowo po dłuższym czasie wejdzie ci ładne c3. Ale wszystko z solidną pracą, granie kilka razy dziennie krótkimi okresami z dużym odpoczynkiem. Usta nabierają wtedy mocy. Na ustniku glissanda, legata, długie dźwięki. Im lepsze wykonanie na ustniku tym większa pewność że na trąbce ci wyjdzie.

: 5 cze 2012, 12:16
autor: Grzegorz_N
Boggdan, grasz dopiero pięć miesięcy. To zdecydowanie za mało, żeby osiągnąć czyste brzmienie na trąbce. Niestety, ten instrument wymaga czasu i dużo pracy. Więc nie idź na skróty, po prostu ćwicz. Zdecydowanie godnym polecenia jest ćwiczenie na samym ustniku.
Nie sądzę żebyś wiedział co to są glissanda i legata ale nie przejmuj się, spróbuj grać długie dźwięki (na przykład g1 przez 10 minut).
Każdy tak zaczynał więc wytrwałości!

: 20 paź 2012, 13:43
autor: Deamederry
Ludzie, czy Wy naprawdę sądzicie, że po kilku miesiącach grania będziecie bez problemu wyciągać c3 i to jeszcze brzmiące? Skupcie się pierw na barwie dźwięku i ogólnie na dźwięku, a nie skali.

: 10 cze 2013, 00:45
autor: kryyyyy
witam ponownie :)

Mam pewien problem. Często gdy gram wysokie tony (dla mnie wysokie to d2, e2 albo ewentualnie f2) a potem mam zejść do c, d, e, f albo g to mam problem i dźwięk mi nie wchodzi w ogóle (takie głuche puknięcie). Głównie mam to w konkretnych utworach bo jak gram tylko takie przejścia to raczej nie ma tego problemu. Jest to znany wam problem ? Macie jakieś wskazówki ? :)

: 30 cze 2013, 22:45
autor: sasquatch
legata cwicz na jednej palcówce od malogo g co pół tonu do góry, f2 to jeszcze jest w liniach więc pewnie dopiero zaczynasz grać na trąbce więć ćwicz i przyjdize z czasem

: 16 paź 2013, 16:56
autor: mati99513
Witam, czy książki Gamy i Pasaże na fortepian można używać do ćwiczeń na trąbce bądź tenorze? Wiem że nuty te same :) ale widziałem jedna strone z książki Gamy i pasaże na trąbke i wydawało mi sie, że są tam troche inne te ćwiczenia, proszę o porade ;)

: 16 paź 2013, 18:34
autor: mgrsuchy
Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że można. A czy ktoś posiada taka książkę gamy i pasaże na trąbkę w formie elektronicznej? Jeśli tak to bardzo bym prosił.