Strój trąbki
-
- Użytkownik
- Posty: 224
- Rejestracja: 27 sty 2007, 13:24
- Instrument/y: yamaha
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: mazowsze
Strój trąbki
Witam!
Nurtuje mnie pewna sprawa i to dość bardzo ,dlatego zwracam się do was o pomoc .
Być może żle myśle ,no ale do rzeczy ..
Otóż wszedłem na wikipedie by złapać troche info o trąbce ,okazało się ze pod pojęciem trabki kryja sie jeszcze rodzaje trąbek zależne od stroju .Z tego co wyczytałem ta popularna to w stroju B (po angielsku Bb) .No i tu nie wiem do końca ,czy to ten rodzaj trabki na którym grają tacy jazzmani jak Miles Davis czy Tomasz Stańko ,czy to trąbka do jazzu (chodzi o strój) ? Bo jak gdzies jeszcze przeczytałem inne trabki uzywa się w muzyce klasycznej a inne w jazzie .
No i pytanie podstawowe co mnie wogóle zagubiło w tym całym pojeciu o trabce .Mianowicie czytałem tu oczywiście wcześniej tematy rózne i posty ,ale nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie dokładnej .Otóż interesuje mnie zakres dżwięków na trąbce .Czy trabka zależna od stroju ma inny zakres dżwięków ?
W którymś z postów był link :
http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf
Z tego mozna wywnioskowac iż trabka ma zakres dzwieków od fis do g3 i tyczy sioe to chyba trabki o ile sie nie myle w stroju B .
No byłoby cacy ,ale w wikipedi jets inna informacja :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C4%85bka
czyli "Skala instrumentu: (zakres dźwięków muzycznych) – od e do c3 "
No i jakby tego jeszcze było mało w książce jednej z teori muzyki wyczytałem iż zakres dżwieków jest od e do c3 , z tym że inny jest zapis na pięciolini a podobno tez w innej nucie brzmi .
No i kolejna rzecz mnie wogóle zaskoczyła ,otóz słucham Utworu Milesa Davisa ,w pewnym momencie gra wysoka nute ,sprawdziłem ją na gitarze ( gitara oryginalnie wystrojona ,idealnie z kamertonem ) i to była nuta gis3 ,czyli dżwiek który teoretycznie nie powinien się mieścic w rzadnym z tych zakresów co wyżej podałem .
No i nie wiem ,zagubiło mnie to troche myslowo ,prosze o pomoc experta co zna dobrze ten instrument .
pozdro
Nurtuje mnie pewna sprawa i to dość bardzo ,dlatego zwracam się do was o pomoc .
Być może żle myśle ,no ale do rzeczy ..
Otóż wszedłem na wikipedie by złapać troche info o trąbce ,okazało się ze pod pojęciem trabki kryja sie jeszcze rodzaje trąbek zależne od stroju .Z tego co wyczytałem ta popularna to w stroju B (po angielsku Bb) .No i tu nie wiem do końca ,czy to ten rodzaj trabki na którym grają tacy jazzmani jak Miles Davis czy Tomasz Stańko ,czy to trąbka do jazzu (chodzi o strój) ? Bo jak gdzies jeszcze przeczytałem inne trabki uzywa się w muzyce klasycznej a inne w jazzie .
No i pytanie podstawowe co mnie wogóle zagubiło w tym całym pojeciu o trabce .Mianowicie czytałem tu oczywiście wcześniej tematy rózne i posty ,ale nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie dokładnej .Otóż interesuje mnie zakres dżwięków na trąbce .Czy trabka zależna od stroju ma inny zakres dżwięków ?
W którymś z postów był link :
http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf
Z tego mozna wywnioskowac iż trabka ma zakres dzwieków od fis do g3 i tyczy sioe to chyba trabki o ile sie nie myle w stroju B .
No byłoby cacy ,ale w wikipedi jets inna informacja :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C4%85bka
czyli "Skala instrumentu: (zakres dźwięków muzycznych) – od e do c3 "
No i jakby tego jeszcze było mało w książce jednej z teori muzyki wyczytałem iż zakres dżwieków jest od e do c3 , z tym że inny jest zapis na pięciolini a podobno tez w innej nucie brzmi .
No i kolejna rzecz mnie wogóle zaskoczyła ,otóz słucham Utworu Milesa Davisa ,w pewnym momencie gra wysoka nute ,sprawdziłem ją na gitarze ( gitara oryginalnie wystrojona ,idealnie z kamertonem ) i to była nuta gis3 ,czyli dżwiek który teoretycznie nie powinien się mieścic w rzadnym z tych zakresów co wyżej podałem .
No i nie wiem ,zagubiło mnie to troche myslowo ,prosze o pomoc experta co zna dobrze ten instrument .
pozdro
Ostatnio zmieniony 1 cze 2007, 17:19 przez przestrzenny, łącznie zmieniany 1 raz.
- klonpiotr
- Użytkownik
- Posty: 195
- Rejestracja: 5 sie 2006, 11:59
- Instrument/y: yamaha ytr1335..
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Płośnica
- Kontakt:
Trąbka B przede wszystkim , wszyscy na tym grają. Są trąbki picolo , w innych strojach , ale to już do klasyki , bądź do innych rodzajów muzyki.
Co do skali, to jaki trębacz taka skala ;D Z trąbką mozna zrobić wiele rzeczy , o których sami nie wiemy. Ta skala którą podałeś to jest taka oficjalna , podstawowa, którą przeciętny trębacz posiada.
Można wydobyc wiele niższych dźwięków ponizej g1 , tak jak i w górze są tacy którzy potrafią zagrać c5 , także skala jest dość rozciągła
Co do skali, to jaki trębacz taka skala ;D Z trąbką mozna zrobić wiele rzeczy , o których sami nie wiemy. Ta skala którą podałeś to jest taka oficjalna , podstawowa, którą przeciętny trębacz posiada.
Można wydobyc wiele niższych dźwięków ponizej g1 , tak jak i w górze są tacy którzy potrafią zagrać c5 , także skala jest dość rozciągła

-
- Użytkownik
- Posty: 224
- Rejestracja: 27 sty 2007, 13:24
- Instrument/y: yamaha
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: mazowsze
No niezle !!!
W takim razie trabka to na serio fascynujacy instrument , szacunek dla tych co wyciagają te c5
Ja grałem na kornecie jak byłem mały ,miałem jakies 11 lat ,grałem z dwa latka ,uczył mnie trębacz prowadzący orkiestre ,potem jakoś przestałem grać bo nie miałem jeszcze tych ciekawych dżwięków w głowie jakie słyszałem na płycie Davisa .No a teraz mineło troche latek i w głowie przez inne instrumenty pprzybyło sporo i trzeba cos z tym zrobić .A gitara ,pianino nigdy nie odda takiej soczystej głębi i tych dżwięków medytacyjnych ,tych wibracji , które wkręcają w refleksyjne stany .A w trąbce najbardziej podoba mi się to że gra się mało i na temat ,można oddac całego siebie w prostocie .
Co ciekawie ,nie lubie gry wirtuozerskiej jesli chodzi o trębaczy .Uważam ze ten instrument zawsze służył do charyzmatycznych melodi ,chodzby hejnały ,piesni pogrzebowe ,czy nawet sygnałówki miały w kilku dżwiekach oddac jakis sygnał ,jakis komunikat .
Mysle ze trabka wymaga osobowosci jak kazdy instrument .
A do wirtuozeri jakos bardziej widze fortepian .Ah sie rozgadałem ,no ale to tylko moje subiektywne przemyslenie .Kazdy to widzi napewno inaczej .Mowie tak o tym gdyz czytałem temat tu na forum dotyczacy Milesa Davisa i musze powiedziec ze był zaskoczony krytyką na jego temat .Wirtuozem nie był ,ale mysle ze dlatego ze mu poprostu na tym nie zalezało .On poprostu stawiał na treść ,dlatego kompozycje były tak przełomowe dla jazzu ,wydaje mi sie ze mógłby spokojnie byc wirtuozem gdyby chciał ,ale przeciez to jest potrzebne dla jakiegos celu prawda? Miles miał inny cel .I nie robił sztuki dla sztuki .
W takim razie trabka to na serio fascynujacy instrument , szacunek dla tych co wyciagają te c5

Ja grałem na kornecie jak byłem mały ,miałem jakies 11 lat ,grałem z dwa latka ,uczył mnie trębacz prowadzący orkiestre ,potem jakoś przestałem grać bo nie miałem jeszcze tych ciekawych dżwięków w głowie jakie słyszałem na płycie Davisa .No a teraz mineło troche latek i w głowie przez inne instrumenty pprzybyło sporo i trzeba cos z tym zrobić .A gitara ,pianino nigdy nie odda takiej soczystej głębi i tych dżwięków medytacyjnych ,tych wibracji , które wkręcają w refleksyjne stany .A w trąbce najbardziej podoba mi się to że gra się mało i na temat ,można oddac całego siebie w prostocie .
Co ciekawie ,nie lubie gry wirtuozerskiej jesli chodzi o trębaczy .Uważam ze ten instrument zawsze służył do charyzmatycznych melodi ,chodzby hejnały ,piesni pogrzebowe ,czy nawet sygnałówki miały w kilku dżwiekach oddac jakis sygnał ,jakis komunikat .
Mysle ze trabka wymaga osobowosci jak kazdy instrument .
A do wirtuozeri jakos bardziej widze fortepian .Ah sie rozgadałem ,no ale to tylko moje subiektywne przemyslenie .Kazdy to widzi napewno inaczej .Mowie tak o tym gdyz czytałem temat tu na forum dotyczacy Milesa Davisa i musze powiedziec ze był zaskoczony krytyką na jego temat .Wirtuozem nie był ,ale mysle ze dlatego ze mu poprostu na tym nie zalezało .On poprostu stawiał na treść ,dlatego kompozycje były tak przełomowe dla jazzu ,wydaje mi sie ze mógłby spokojnie byc wirtuozem gdyby chciał ,ale przeciez to jest potrzebne dla jakiegos celu prawda? Miles miał inny cel .I nie robił sztuki dla sztuki .
-
- Nowicjusz
- Posty: 9
- Rejestracja: 12 mar 2006, 17:29
- Instrument/y: Vincent Bach
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: łódzkie
Otóż trąbka Bb nie jest takim powszechnym instrumentem jakby mogło się wydawać! Np. we Francji wszyscy grają na C trąbie:) Po za tym, nie tylko nie tylko B tromba jest używana w rozrywce i na odwrót. Dobrym przykładem jest Canadian Brass. Np. Nakariakov gra wszystko na B, bądź na fluegelhornie. Mówił że inne trąbki mu nie leżą. Chociaż na innych też gra świetnie, to jednak ta najbardziej mu odpowiada.
A co do skali to w teorii rzeczywiście jest od fis do e3, natomiast jak już wspomniał klonpiotr są i tacy co grają o wiele wyżej oraz niżej;)
A co do skali to w teorii rzeczywiście jest od fis do e3, natomiast jak już wspomniał klonpiotr są i tacy co grają o wiele wyżej oraz niżej;)
- KARI
- Użytkownik
- Posty: 133
- Rejestracja: 26 sie 2006, 20:49
- Instrument/y: KANSTUL 700
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: GNIEZNO
Zakres trąbki w brzmieniu jest od e. Całkowita prawda Ale owe e jest twoim fis bo trąbka w stroju B (Bb) gra o sekundę wielką (2 półtony) niżej od instrumentu w stroju C.
Twoje C jest w brzmieniu B (Bb).
Twoje C jest w brzmieniu B (Bb).
Przyjaciel nigdy nie powinien zbyt wysoko oceniać naszych zalet a wróg powinien przeceniać nasze wady.
- Devil_inside
- Moderator
- Posty: 1433
- Rejestracja: 26 maja 2007, 14:54
- Instrument/y: Bach Stradivarius 43,Yamaha,Courtois,Schagerl
- Ustnik/i: Laskey 70MC i kilka innych
- Lokalizacja: Wałbrzych/Wro/Wawa
jeśli chodzi o jazz to używa sie głównie B trąbki, natomiast w klasyce B jest najpopularniejsza ale często używa się tez innych trąbek - es,d,c piccolo.
jesli chodzi o skale tych instrumentów to różne źródła podają inaczej więc nie ma co się przejmowac tymi różnicami. skala w wyższych trąbkach jest taka sama jak na B trąbce tzn, fis na dole a w góre ile sie da, na trąbce C mam taką samą skale co na B. na Es gra się zazwyczaj do C3, wyżej raczej nie. na piccolo ja grałem do g2 ale wiem że sa ludzie którzy grają wyżej
jesli chodzi o skale tych instrumentów to różne źródła podają inaczej więc nie ma co się przejmowac tymi różnicami. skala w wyższych trąbkach jest taka sama jak na B trąbce tzn, fis na dole a w góre ile sie da, na trąbce C mam taką samą skale co na B. na Es gra się zazwyczaj do C3, wyżej raczej nie. na piccolo ja grałem do g2 ale wiem że sa ludzie którzy grają wyżej

Ćwiczyć!! Nie gadać!! 

-
- Nowicjusz
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 sie 2007, 10:53
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Jarosław
Witam, podepnę się do tematu.
Czyli trębacz dostaje przetransponowane nuty do C i gra w brzmiącym B tak jak fortepian??
Dlaczego nie ma pisanych dźwięków w B i nie gra w B.
Jestem gitarzystą i trochę mi to ciężko zrozumieć.
Stroję się też czasem niżej, ale tłumacząc zawsze mówię o brzmiących dźwiękach, bo takie grają pozostali w zespole (nie ma dętych instr).
Moje pytanie - skąd więc się wzięła ta rozbieżność wśród instrumentów dętych , że np saksofon altowy dostaje G, trąbka C, a fortepian B ??
Dzięki z góry za odpowiedź.
Czyli trębacz dostaje przetransponowane nuty do C i gra w brzmiącym B tak jak fortepian??
Dlaczego nie ma pisanych dźwięków w B i nie gra w B.
Jestem gitarzystą i trochę mi to ciężko zrozumieć.
Stroję się też czasem niżej, ale tłumacząc zawsze mówię o brzmiących dźwiękach, bo takie grają pozostali w zespole (nie ma dętych instr).
Moje pytanie - skąd więc się wzięła ta rozbieżność wśród instrumentów dętych , że np saksofon altowy dostaje G, trąbka C, a fortepian B ??
Dzięki z góry za odpowiedź.
- Devil_inside
- Moderator
- Posty: 1433
- Rejestracja: 26 maja 2007, 14:54
- Instrument/y: Bach Stradivarius 43,Yamaha,Courtois,Schagerl
- Ustnik/i: Laskey 70MC i kilka innych
- Lokalizacja: Wałbrzych/Wro/Wawa
dobre pytanie
szczerze mówiąc ciężko mi na nie odpowiedzieć. pytanie jest zabójcze
zaraz coś poszukam w mądrych książkach. może to kwestia brzmienia? bo trąbka B brzmi inaczej niż C 
PS. jest odwrotnie: fortepian jest w C(zresztą tak jak gitara) a trąbka zazwyczaj w B
no i doczytałem: " zastosowanie transpozycji ma na celu uproszczenie pisowni i ujednolicenie palcowania w instrumentach jednego typu lecz o różnym stroju". wyciągnięte z encyklopedii muzyki, np. flet piccolo transponuje o oktawe w góre, żeby łątwiej czytać nuty, poza tym saksofonista grając na saksofonie altowym(który jest in Es) ma takie samo palcowanie co na saksofonie tenorowym(który jest in B)
tak samo jest w trąbkach, palcowanie na trąbce in Es jest takie samo jak na trąbce B 



PS. jest odwrotnie: fortepian jest w C(zresztą tak jak gitara) a trąbka zazwyczaj w B

no i doczytałem: " zastosowanie transpozycji ma na celu uproszczenie pisowni i ujednolicenie palcowania w instrumentach jednego typu lecz o różnym stroju". wyciągnięte z encyklopedii muzyki, np. flet piccolo transponuje o oktawe w góre, żeby łątwiej czytać nuty, poza tym saksofonista grając na saksofonie altowym(który jest in Es) ma takie samo palcowanie co na saksofonie tenorowym(który jest in B)


Ćwiczyć!! Nie gadać!! 

-
- Nowicjusz
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 sie 2007, 10:53
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Jarosław
Czyli podsumowując - zaczynającym dęciakom daje się fortepianowe nutki w C, dla nich to będzie opalcowanie "open" i oni tak to sobie nazywają "tonacja C", ale jest to brzmiące B. W przypadku saksu altowego gość dostaje nutki w C, i tak to traktuje "gram w c" ale gra w brzmiącym Es. Tak ??
Chyba sam już z tego nic nie wiem.
Zadam pytanie wprost.
Jak trąbka gra w swojej brzmiącej tonacji B, to dźwięk F2 brzmiący leży na drugiej lini ??
Czyli zapis jest bez #i b ??
Proszę niech ktoś mi powie, że mnie rozumie
Inaczej zapytam , jeśli trębacz trąbki B dostaje nuty C-dur, do widząc nutę G2 , gra dźwięk brzmiący dźwięk G, czy brzmiący dźwięk F ?
Chyba sam już z tego nic nie wiem.
Zadam pytanie wprost.
Jak trąbka gra w swojej brzmiącej tonacji B, to dźwięk F2 brzmiący leży na drugiej lini ??
Czyli zapis jest bez #i b ??
Proszę niech ktoś mi powie, że mnie rozumie

Inaczej zapytam , jeśli trębacz trąbki B dostaje nuty C-dur, do widząc nutę G2 , gra dźwięk brzmiący dźwięk G, czy brzmiący dźwięk F ?
- Devil_inside
- Moderator
- Posty: 1433
- Rejestracja: 26 maja 2007, 14:54
- Instrument/y: Bach Stradivarius 43,Yamaha,Courtois,Schagerl
- Ustnik/i: Laskey 70MC i kilka innych
- Lokalizacja: Wałbrzych/Wro/Wawa
trębacz grający na trąbce B gra nute G a brzmi F
zapis wygląda jak najbardziej normalnie, są bemole i krzyżyki, są inne tonacje niż C dur z tym że wszystkie dzwięki które zagra trębacz brzmią o sekunde niżej niż trębacz ma zapisane. czyli jeśli trębacz gra w tonacji A-dur, to pianista żeby sie zgadzało musiałby grać w G-dur
na gitarze też to można zastosować: jesli przestroisz gitare z E do np D to chwyty masz te same, z tym zę brzmią o sekunde niżej.


Ćwiczyć!! Nie gadać!! 

-
- Użytkownik
- Posty: 20
- Rejestracja: 6 lis 2007, 16:25
- Instrument/y: Polmuz
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Częstochowa
" http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf "
Czy ma ktoś z was może taką rozpiskę do klarnetu?
Czy ma ktoś z was może taką rozpiskę do klarnetu?
-
- Nowicjusz
- Posty: 1
- Rejestracja: 30 gru 2021, 19:23
- Instrument/y: piston i pocket
- Ustnik/i: Vincent Bach
- Lokalizacja: prowincja
Re: Strój trąbki
uprzejmie witam
wobec tematu stroju faktycznego a zapisu nutowego, gram na gitarze klasycznej oraz potrafię zagrać na fortepianie z nut, obecnie potrafię wydobyć dźwięk (dźwięki) na trąbce w tzw. stroju B i takim też kornecie (pistonie), czy aby analogicznie, jak fortepian, czy gitara
grać z nut na trąbce, przede wszystkim identyfikować dźwięki w głowie, nie powinienem zacząć ćwiczyć, identyfikując ton z klawiszem fortepianu i takim też zapisem nutowym?
dziękuję za uwagę
Leszek
wobec tematu stroju faktycznego a zapisu nutowego, gram na gitarze klasycznej oraz potrafię zagrać na fortepianie z nut, obecnie potrafię wydobyć dźwięk (dźwięki) na trąbce w tzw. stroju B i takim też kornecie (pistonie), czy aby analogicznie, jak fortepian, czy gitara
grać z nut na trąbce, przede wszystkim identyfikować dźwięki w głowie, nie powinienem zacząć ćwiczyć, identyfikując ton z klawiszem fortepianu i takim też zapisem nutowym?
dziękuję za uwagę
Leszek