Codzienny trening dla przeciętnego trębacza.

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
Awatar użytkownika
wesol87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 108
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:55
Instrument/y: Schilke MII, YTR1320ES, pocket, flug...
Ustnik/i: V. Bach 1 1/4C + booster i 5 kg innych:)
Lokalizacja: Lwówek / Warszawa

Codzienny trening dla przeciętnego trębacza.

Post autor: wesol87 » 15 gru 2010, 12:14

Mam wielką prośbę, która na pewno również przyda się innym forumowiczom...

Jako wstęp do prośby i przykład, podam siłownię. Na siłownię chodzi się i ćwiczy wg pewnego ściśle określonego planu... Poniedziałek tyle i tyle czasu jakieś ćwiczenie, potem inne, potem inne..., potem wtorek tyle i tyle czasu drugie... itd.

Czy ktoś (szczególnie prośba do Expertów) podjąłby się napisania takiego codziennego podstawowego treningu dla zwykłego trębacza, muzyka amatora, aby tak ćwicząc grał całkiem nieźle w książkowej skali trąbki?
Chodzi o konkretną rozpiskę na dni i konkretne określenie co ile czasu lub ile razy grać, kiedy itp. Wraz z przykładami ćwiczeń... nutami...

Wiem, że od razu pojawi się wiele głosów, że takie ćwiczenie nie będzie dawało odpowiedniego efektu i nie powinno się tak ćwiczyć i że każdy powinien ćwiczyć indywidualnie to czego mu najwięcej potrzeba ale... chodzi o grę tylko "całkiem nieźle"... i na pewno jakiś efekt taka rozpiska przyniesie... uogólniając nie osiągniemy najlepszego efektu ale jakiś na pewno.
Więc... bardzo proszę... będę niesamowicie wdzięczny...

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 15 gru 2010, 12:59

wesol87, bardzo dobry post. Na prawdę :) Sam moim uczniom staram się wypracować nawyki odpowiedniego ćwiczenia w ciągu dnia. Równie trafny przykład z siłownią.
Uważam, iż nie trzeba rozpisywać pracy na poszczególne dni. Moim zdaniem wystarczy jeden główny plan pracy, który w toku tygodnia ćwiczeń rozwijamy bądź skracamy (dzień dniowi nie jest równy pod względem obowiązków i tego czasu, który możemy spożytkować na ćwiczenie - niekiedy dłużej jest się w szkole, niekiedy wypadnie jakaś próba itd.) Moja propozycja jest następująca.
Należy pamiętać aby w ciągu dnia pracy poświęcić czas na większość elementów wykorzystywanych w grze. Rozumiem przez to następujące czynności:
- oddech
- buzzing ustnikowy (ćwiczenia na ustniku)
- artykulacja: staccato (w tym podwójne, potrójne jeśli jesteśmy na etapie, że już to ćwiczymy) i legato
- dynamika: piano - mezo forte - forte - fortissimo
- skala: dół - średnica - góra ( w miarę możliwości oczywiście)
- agogika: granie szybko - granie wolno
Są to główne elementy, z których korzystamy w naszej grze.

Dzień pracy kształtowałbym następująco:
1 - RANO - przed szkołą (jeśli wstaniecie i macie chwilkę czasu) kilka ćwiczeń oddechowych oraz 5-10 min rozgrzewki na ustniku - długie dźwięki raczej w niskim i średnim rejestrze aby buzia się rozwibrowała, ewentualnie glissanda w celu kontroli przepływu powietrza. Bez docisku oczywiście! Jeśli ktoś praktykuje ołówek to tuaj jest na niego miejsce.
Będąc ostatnio na warsztatach usłyszałem słowa, że ustnik jest jak przyjaciel - zawsze można go nosić w kieszeni i w wolnej chwili sobie poćwiczyć. Czasami skutkuje, czasami nie.

2 - PO SZKOLE - spokojnie zjeść obiad, zrobić chwilkę odpoczynku
2a - set 1 - pograć chwilkę na ustniku, następnie rozgrzewka na trąbce (o rozgrzewce już było na forum i też napisałem co ja robię także odsyłam do przeczytania i wyciągnięcia wniosków). Zajmie to ok. 20 - 30 min zależy jak komu będzie spieszno :) Pospiechu mimo wszystko nie polecam. Po rozgrzewce można zasiąść do jakiś tam zadań domowych - w ten sposób mamy przerwę, którą pożytkujemy na np. odrobienie lekcji. Jeśli ktoś ich nie ma - ma wolny czas :)

2b - set 2 - polecam tutaj pograć sobie troszkę gam (w różnych artykulacjach, różnych dynamikach). Ćwiczymy dzięki temu skalę, elastyczność buzi oraz artykulację. Dodam, iż jeśli na dzień zajmiemy się jedną gamą to na różne sposoby możemy ją ogrywać nawet przez pół godziny, a może i dłużej pamiętając aby robić zawsze parę chwil przerwy. Usta nabierają siły podczas przerw!
Pamiętajcie :)
Po gamach możemy przejść do ćwiczeń np. ze Szkoły Lutaka, Arbana, wprawki Clarck'a itd. oraz do utworów, które gracie w orkiestrach aby poćwiczyć miejsca, które Wam sprawiają trudność i nie wychodzą.
Ćwiczą gamy możemy sobie tak rozłożyć pracę, że każdego dnia możemy ćwiczyć inny problem: jednego dnia tylko piano i legato, innego mf i staccato, innego piano i staccato itd. łączyć kombinacje - jest ich wiele.
Uczniowie szkół muzycznych mają tutaj czas na utwory i etiudy :)
Set drugi zajmie nawet do 1 godz. czasu.
Następnie znowu przerwa na zadania domowe czy też inne przyjemności.

2c - krótki 15 min set poświęcony grze krótkich melodyjek na ustniku w dynamice piano - kontrolujemy zadęcie i przepływ powietrza. Następnie przerwa :)

3 - WIECZÓR - polecam wieczorem pograć przedęcia (też było o nich na forum) w dynamice raczej piano. Starać się nie przyciskać bo zdaję sobie sprawę, że dla wielu z Was może już być problem kondycyjny aby znowuż zrobić set grania. Aczkolwiek w miarę upływu czasu i wdrażania takiego systemu w naszą pracę kondycja wzrośnie, usta przyzwyczają się do grania w każdej porze dnia (pewnie czasami jak gracie tylko wieczorami macie wrażenie, że rankiem gra się źle, lub gdy gracie rankiem wieczorem gra się źle). Takie ćwiczenie pozwoli nabrać pewności ust na cały dzień pracy.
Polecam też już zupełnie na koniec dnia pograć z 10 min w dynamice forte ale UŻYWAJĄC POWIETRZA, A NIE DOCISKANIA. Max do g2. Tutaj też można posłużyć się gamami. Tutaj także jest miejsce dla ćwiczeń z ołówkiem. Ten set zajmie 30-40 min.

wesol87, nie podaję tylko czasami konkretnie jakie ćwiczenia należy grać. Wiek forumowiczów jest różny jak i stopień zaawansowania stąd trudno mi jednoznacznie określić jakie ćwiczenia dla kogo będą dobre. Wybór pozostawiam Wam - ukierunkowałem natomiast w jaką drogę ćwiczeń można pójść.

Dodam też aby podczas ćwiczeń odciążać górną wargę. Bardziej opierać ustnik na dolnej wardze i PAMIĘTAĆ o najtańszym paliwie jakie znam czyli o POWIETRZU ! Jacobs mówił WIND & SONGS i to jest ponadczasowa prawda.
W ten sposób wychodzi ok. 3 godzin konkretnego i MĄDREGO ćwiczenia: z przerwami.
Być może nie każdy znajdzie tyle czasu aby tak ćwiczyć ale zawsze można się starać i skrupulatnie go zaplanować.
Być może także nie każdemu będzie odpowiadał taki plan pracy ale uwierzcie, że odkąd ja staram się trzymać tego szkieletu pracy gra się zupełnie inaczej - lepiej, lżej, swobodniej, pewniej.
Należy też pamiętać, że jeśli zaczyna się nam grać źle, ciężko, nie wychodzi, skala się obniża to polecam z dzień lub dwa totalnej przerwy od instrumentu. Siłacze nie ćwiczą codziennie !!! Jednakże my musimy dlatego czyńmy to mądrze :) Nie w muskułach siła :) tylko w umyśle :trumpet:

P.S. W ten plan musicie też wpleść swoje próby z orkiestrami czy innego typu zespołami.

PRZYJEMNEGO I MĄDREGO ĆWICZENIA :)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
wesol87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 108
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:55
Instrument/y: Schilke MII, YTR1320ES, pocket, flug...
Ustnik/i: V. Bach 1 1/4C + booster i 5 kg innych:)
Lokalizacja: Lwówek / Warszawa

Post autor: wesol87 » 17 gru 2010, 15:48

Dziękuję bardzo za pomoc Damian, właśnie takie coś miałem na myśli. Chyba wyczerpałeś temat w 100% :mrgreen:
Od dzisiaj ćwiczę zgodnie z Twoim planem, a od czasu do czasu będę wplatał więcej tego czego mi trzeba :)

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 17 gru 2010, 19:16

Zatem owocnej pracy :)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
wesol87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 108
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:55
Instrument/y: Schilke MII, YTR1320ES, pocket, flug...
Ustnik/i: V. Bach 1 1/4C + booster i 5 kg innych:)
Lokalizacja: Lwówek / Warszawa

Post autor: wesol87 » 19 gru 2010, 11:51

Już zacząłem zauważać pierwsze zalety takiego grania krócej, a parę razy w ciągu dnia :) Czuję się bardziej rozegrany przed częścią II i III, wydaje mi się, że gra się łatwiej. Jak idę na zajęcia czy do pracy wcześnie rano no to się nie da... bo mój współlokator przeważnie jeszcze śpi... ale z reguły daję radę :)

Dotychczas grałem po prostu raz dziennie po ok. 1,5 h i czasem zdarzały mi się przerwy, gdy na przykład stwierdziłem że powinienem mieć przerwę lub gdy nie miałem gdzie grać...

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 19 gru 2010, 12:56

Świetnie świetnie :) Czekam na info o dalszym ciągu rozwoju :)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Bartek87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 400
Rejestracja: 13 sie 2007, 15:38
Instrument/y: Yamaha E1
Ustnik/i: Marcinkiewicz 308/1-1/2C
Lokalizacja: Kożuchów

Post autor: Bartek87 » 19 gru 2010, 23:48

wesol87 nie dobijaj mnie, bo nie mam tłumika i nie mogę ćwiczyć :P ale teraz zjazd do domu to dam do pieca sąsiadom :D
Jeśli okazałem się pomocny kliknij

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 21 gru 2010, 21:56

Do tematu dodam dwa punkty - związane z postem - z Mantry 12 rad Wyntona Marsalisa, aby ktoś nie pomyślał, że proponujemy jakieś niestworzone rzeczy :)

2. PRACUJ ZGODNIE Z PLANEM
Zaplanuj sobie pracę, podziel ją na etapy i konsekwentnie je realizuj.

3. WYZNACZ SOBIE CEL
To pomaga zaplanować Twoją pracę. Zastanów się co dziś chcesz zrobić.

I wszystko jasne :D
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
karol8
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 137
Rejestracja: 9 gru 2009, 16:35
Instrument/y: Kuhnl & Hoyer TOPLINE G
Ustnik/i: Shilke 20
Lokalizacja: 00

Post autor: karol8 » 21 lut 2011, 23:01

Damian Ruskowiak pisze:Do tematu dodam dwa punkty - związane z postem - z Mantry 12 rad Wyntona Marsalisa, aby ktoś nie pomyślał, że proponujemy jakieś niestworzone rzeczy :)

2. PRACUJ ZGODNIE Z PLANEM
Zaplanuj sobie pracę, podziel ją na etapy i konsekwentnie je realizuj.

3. WYZNACZ SOBIE CEL
To pomaga zaplanować Twoją pracę. Zastanów się co dziś chcesz zrobić.

I wszystko jasne :D
Dokładnie to samo mówił mi mój instruktor/nauczyciel. ;) Sorry, że odkopuje temat. :P

Awatar użytkownika
xXPITBULLXx
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 521
Rejestracja: 27 gru 2009, 21:36
Instrument/y: Bach Stradivarius New York; Bach TR 305 SBP
Ustnik/i: Gold Vincent Bach CORP 2 1/2C MT VERNON NY
Lokalizacja: woj.Lubelskie/UKF
Kontakt:

Post autor: xXPITBULLXx » 26 gru 2011, 11:34

Korzystałem z tego planu podczas wakacji i polecam każdemu zdezorientowanemu trębaczowi, który ma chaos w życiu ;)

Zwycięzca konkursu Mottywator

Awatar użytkownika
wesol87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 108
Rejestracja: 22 sie 2010, 21:55
Instrument/y: Schilke MII, YTR1320ES, pocket, flug...
Ustnik/i: V. Bach 1 1/4C + booster i 5 kg innych:)
Lokalizacja: Lwówek / Warszawa

Post autor: wesol87 » 27 gru 2011, 13:05

Hehe :) Ja również polecam! Nie wyobrażam już sobie ćwiczenia w inny sposób. Trochę zmieniam trening na własne potrzeby i niestety bardzo często pomijam poranny trening z powodu braku czasu ale mimo wszystko rezultaty są widoczne. Najbardziej poprawiła mi się kondycja i lekkość gry :)
Generalnie dzięki temu stwierdzam, że o wiele więcej pożytku dla ćwiczącego daje, gdy gra się coś i wie się po co się to gra. Czyli gdy gra się ćwiczenia w jakimś celu i zwraca się uwagę na ćwiczony aspekt, myśli się o nim, a nie jakieś utwory dla rozrywki... :)

Mateuusz

Post autor: Mateuusz » 16 gru 2012, 19:21

Witam !
Mam pytanie jak ćwiczyć grę na trąbce, grając tylko jedną ręką.
Może opisze to tak w małym skrócie. Otóż jestem praworęczny i akurat mam prawą rękę w gipsie i nie mogę grać oburącz. Nie chciał bym zaprzestać gry na ten okres i moje takie pytanie czy dobrze ćwiczę. Gram dźwięki takie jak c1, g1, c2, e2, g2, c3, i trzymam je czasowo tak po 10/15 sek. Czy znacie jakąś inną metodę ćwiczenia na ten okres?
Z góry dziękuję za rady i odpowiedzi.
Pozdrawiam Mateusz !

piotr80
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 268
Rejestracja: 14 sty 2010, 18:25
Instrument/y: Holton MF 550s/Benge #3 flug
Ustnik/i: Warburton 4md,4s,4fld
Lokalizacja: Polska

Post autor: piotr80 » 16 gru 2012, 20:36

Nie zazdroszczę ci, ale do rzeczy- też próbowałem gry lewą ręką i naprawdę jest straszny problem, i w trzymaniu i w graniu, możesz próbować gamę przez jedną oktawę, albo niskie dźwięki pedałowe. A mam pytanie czy masz złamaną rękę czy zwichniętą? Bo gojenie trwa przeważnie trzy tygodnie może cztery a przez ten czas drastycznie nie spadnie ci forma, jak już ręka będzie w porządku to systematyczne ćwiczenia przywrócą ci dawną formę.. Pozdrawiam i szybkiego powrotu do gry..

Awatar użytkownika
adam113
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1073
Rejestracja: 1 wrz 2007, 23:00
Instrument/y: Schagerl T-2000S, Yamaha 5335G
Ustnik/i: Bruno Tilz 1CE , Hammond & Designe 4ML
Lokalizacja: Osiek

Post autor: adam113 » 16 gru 2012, 22:20

Śmiało przez ten czas możesz sobie ćwiczyc też na samym ustniku.

Awatar użytkownika
Camillus
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 294
Rejestracja: 22 sie 2007, 15:45
Instrument/y: Bach Stradivarius New York, Amati AFH-601II
Ustnik/i: GR 66L, Yamaha Allen Vizzutti, Laskey 68F
Lokalizacja: Jawiszowice/Oświęcim

Post autor: Camillus » 16 gru 2012, 22:27

Poćwicz przedęcia na różnych wartościach (g1-c2, c2-e2, e2-g2, g2-c3). Zawsze też możesz sobie poćwiczyć staccato.
Jeśli mój post okazał się pomocny, kliknij "POMÓGŁ" :)

Awatar użytkownika
damalu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 667
Rejestracja: 19 wrz 2006, 21:04
Instrument/y: YTR 4335 GS
Ustnik/i: Vincent Bach 1 1/4 C
Lokalizacja: W-wa / Krk
Kontakt:

Post autor: damalu » 22 gru 2012, 21:34

Dobry czas na ćwiczenie kondycyjne-długie dźwięki i próbuj grać je jak najdłużej. 2 tygodnie regularnych ćwiczeń i powinny być efekty :)
"Muzyka jest twoim doświadczeniem,myślami i mądrością. Bez nich nie zagrasz dobrze." - Ch.Parker

Hanna
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 27 gru 2012, 14:31
Instrument/y: Windcraft
Ustnik/i:
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Hanna » 27 gru 2012, 14:36

Witajcie! :)
Mam trąbkę od marca 2012, kiedyś miałam kilka lekcji ale generalnie "uczę" się sama w domu i dla mnie trening, o którym pisze Damian póki co jest baaaardzo zawiły i skomplikowany :oops:

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 27 gru 2012, 14:50

Hanna, jest zawiły i skomplikowany ponieważ jak napisałaś - uczysz się sama. Trąbka jest trudnym instrumentem do opanowania, a początek edukacji jest bardzo istotny. Od niego zależy to jak szybko będzie postępował progres w nauce. Dlatego proponuje i namawiam do wzięcia jeszcze kilku lekcji. Sama nie dojdziesz do wielu spraw, a ich wielość sprawi, że w końcu napotkasz barierę nie do przejścia.
Masz bardzo małe doświadczenie oraz małą wiedzę na temat grania na trąbce - te właśnie elementy powodują, że proces ćwiczenia, który opisałem jest dla Ciebie bardzo skomplikowany.
Nie mniej czytaj forum i wyciągaj wnioski :) Dużo tutaj bardzo pomocnych rzeczy! W razie wątpliwości pytaj ale pamiętaj, że żadna wiedza teoretyczna i dokładny opis nie dorównają praktyce. W Katowicach jest sporo trębaczy - na pewno Ci pomogą :) Chociażby nasz forumowy kolega dr.marcin1.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Hanna
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 27 gru 2012, 14:31
Instrument/y: Windcraft
Ustnik/i:
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Hanna » 28 gru 2012, 15:56

Drogi Damianie,

Masz absolutną rację!! Zdecydowanie bardzo potrzebuję lekcji i ich chcę jednakże akurat jestem w "trudnej finansowo" sytuacji, dlatego "gram sobie" tak jak potrafię, chociaż wydaje mi się, że przez takie "granie sobie" nabieram złych nawyków i później będzie mi trudno to zmienić :( często też brakuje mi motywacji i zdecydowanie nie ćwiczę każdego dnia. :([/b]

MieCz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 18 lis 2012, 17:10
Instrument/y: Getzen 490
Ustnik/i: V.B. 10CW
Lokalizacja: ze wsi
Kontakt:

Post autor: MieCz » 30 gru 2012, 19:57

Hanna zaniechaj tego. Pokaleczysz się tylko.

ODPOWIEDZ