Barwa

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
itech33
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 29 cze 2010, 20:37
Instrument/y: Roy Benson
Ustnik/i: V. Bach 3C
Lokalizacja: Łódź

Barwa

Post autor: itech33 » 23 gru 2010, 14:18

Witam. Mam kilka pytań odnośnie barwy dźwięku na które nie znalazłem odpowiedzi :) . Więc czy mógłby ktoś podać przykład trębacza, który ma jasną barwę dźwięku oraz takiego który ma ciemną? Dalej, czy barwa zależy od trębacza czy od ustnika i trąbki? I z tego wynika kolejne pytanie czy da się ukształtować barwę (na ciemną/jasną)?

I tak na koniec :] co powiecie na temat tej barwy dźwięku?:
http://www.youtube.com/watch?v=Sld3rylQ ... re=related

Pozdrawiam :D
Nauczycielem wszystkiego jest praktyka. ~Juliusz Cezar

Awatar użytkownika
eliasztp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 800
Rejestracja: 8 sty 2008, 16:31
Instrument/y: Yamaha Xeno
Ustnik/i: Warburton 6M
Lokalizacja: Brzeg

Post autor: eliasztp » 23 gru 2010, 14:51

Świetną ciemną barwę trąbki ma nasz polski trębacz Robert Majewski :) Z jasnych, to raczej szukałbym muzyków sekcyjnych, big bandowych, nie wiem, może Sebastian Sołdrzyński ? Uważam, również, że wszystko w największym stopniu zależy od grającego, oczywiście, są ustniki i trąbki o pewnych specyfikacjach, ale musimy pamiętać, że to my gramy, a nie sam instrument :) Ale dokładniej odpowiadając na twoje pytanie to myślę, że dzwięk jak najbardziej da się ukształtować co do barwy. Jest to kwestia ćwiczeń no i nie ukrywajmy - lat :)

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 23 gru 2010, 15:04

Barwa to indywidualna rzecz każdego trębacza. W pewnym sensie się ją po prostu posiada - emitują ją drgające wargi - ale też można w pewien sposób na nią wpływać. Jest wiele czynników, które decydują o barwie.
Masz rację pisząc, że barwa zależy od grającego, zależy od instrumentu (srebro czy lakier, jaka mieszanka stopu, jaki ciężar instrumentu) oraz od ustnika.
Przyjęło się - i to się raczej sprawdza - że trąbki srebrne brzmią jaśniej, gdy instrumenty lakierowane tudzież złote brzmią ciemniej. Im cięższy instrument z kolei (heavy kapsle i nakrętki, Taylor, Harrleson) to trąbka brzmi ciemniej - takie moje zdanie.
Kwestia ustnika natomiast - im głębszy ustnik tym ciemniejsza barwa.
Na barwę samą w sobie ma też wpływ grający - kiedy zaciska gardło, gdy zamyka krtań wówczas dźwięk jest zamknięty, płytki. Operując natomiast powietrzem, starając się grać na otwartym gardle można się pokusić o szukanie różnych brzmień na jednym instrumencie - taki zabieg doskonale wpływa na koloryt i wartość muzyczną granego utworu bo przecież nie ma czasu na zmianę trąbek czy ustników. Nie mniej poszukiwanie barwy w tym kontekście wymaga czasu.
Przykłady: ciemną barwą moim zdaniem operuje Wynton Marsalis. Co do jasnych brzmień wystarczy posłuchać przecinaków z Big Bandów i wszystko jasne :)
Barwa na nagraniu, które zaproponowałeś jest ok - trębacz gra na trąbce C także brzmienie jest dość otwarte, jasne - chciaż tyle tam reverbu (efektu), że dużo różnych rzeczy da się przemycić :)
W poszukiwaniu barwy najważniejszą rzeczą (tak myślę) jest fakt aby trąbka po prostu brzmiała naturalnie. A do osiągnięcia tego potrzeba ćwiczenia :)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Guce 2A
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 23 gru 2010, 15:40

Nie zgodzę się z tobą Damian tylko w jednym punkcie-mianowicie chodzi mi o ustnik.Zależność barwy od ustnika tkwi w szerokości przelotu,po polsku od wielkości dziury do rurki ustnikowej.Wiem to z własnego doświadczenia-mam mały i płytki ustnik z ogromną dziurą(większą niż w bachu 1)i barwę mam ciemniejszą niż jak grałem na dużym ustniku ale z mniejszą dziurą,był to odpowiednik bacha 1 1/4C.Chyba,że mam takie usta.Ale generalnie jeżeli chodzi o barwę to sprzęt ma wpływ na barwę tylko pośrednio.Największy wpływ na barwę ma nasze zadęcie.Ono powoduje,że nigdy nie pomylimy naszej barwy z kimś innym.Pozdrawiam i życzę wesołych świąt.

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 23 gru 2010, 15:51

W sumie racja - mam ustnik Stomvi, który lekko stuningowałem powiększając troszkę przelot i faktycznie barwa jest ciemniejsza. Aczkolwiek z ustników, które próbowałem z rożną głębokością kociołka stwierdziłem, że głębszy = ciemniejszy dźwięk.
Nie mniej jednak u każdego z nas wystąpią różne spostrzeżenia na ten temat i jakieś utarte reguły mogą okazać się mylne :)
Stąd też nie raz piszę aby w graniu odnaleźć samego siebie :) Trafnie napisał dr.marcin1,
Największy wpływ na barwę ma nasze zadęcie.Ono powoduje, że nigdy nie pomylimy naszej barwy z kimś innym.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

itech33
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 29 cze 2010, 20:37
Instrument/y: Roy Benson
Ustnik/i: V. Bach 3C
Lokalizacja: Łódź

Post autor: itech33 » 23 gru 2010, 18:18

Dzięki za odpowiedzi ;) ale mam jeszcze jedną niejasność a mianowicie czy ciemna barwa= ciepła barwa...o to samo chodzi mówiąc ciepła a ciemna?
Nauczycielem wszystkiego jest praktyka. ~Juliusz Cezar

Darek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 15 mar 2007, 21:05
Instrument/y: Yamaha 4335GS
Ustnik/i: Denis Wick 3E
Lokalizacja: Koszęcin

Post autor: Darek » 23 gru 2010, 18:36

Ja mam takie pytanie odnośnie tego nagrania co pokazal itech33. Nie wiecie moze na jakim on gra ustniku? Jakis asymetryczny?
Ma on dosc wysoko go polozony na ustach nieprawdasz? I podnosi brode jak gra... A dźwięk ma czysty i ładną barwę.
Przepraszam ze odchode od tematu ale zaciekawilo mnie jego zadecie, chyba malo spotykane :)

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 23 gru 2010, 19:40

itech33, ciemna = ciepła - zgadza się. Taka barwa jest wykorzystywana w kantylenach, smooth jazz'e. Jest miła i przyjemna dla słuchacza. Nie oznacza to, że barwa jasna jest zła. Jak najbardziej jest piękna i szlachetna - założeniem jednak jest to aby nie była krzycząca i wrzaskliwa. Wówczas na dłuższą metę staje się nieprzyjemna dla słuchacza, czasami nawet denerwująca.
Darek, stawiam, że gra na ustniku Warburton (tak mi się zdaje choć mogę się mylić). Fakt, zadęcie ma nietypowe ale potwierdza to tezę, że organizm sam znajduje sobie miejsce dla ustnika i gra tak jak mu najwygodniej. Dlatego czasami warto zaufać organizmowi :) Całkiem fajnie chłopak gra :)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

tobi3776
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 463
Rejestracja: 4 sty 2009, 22:02
Instrument/y: Holton T102, Getzen Eterna
Ustnik/i: Monette B3, Kelly 1 1/2C,Bach 1 1/2C Corp.
Lokalizacja: Lipno/k. Włocławka

Post autor: tobi3776 » 23 gru 2010, 19:45

troszkę dziwnie to wygląda, jak się dopasowuje do tego ustnika :) Rozumiem, że każdy układa go sobie jak mu dobrze pasuje, ale w tym filmiku to wygląda jakby normalnie brodą grał ;p
Ale barwa mi się podoba
Pomyśl... Jakbyś grał, gdybyś przeznaczył czas spędzony przed komputerem na doskonalenie się na trąbce???

sasquatch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 135
Rejestracja: 7 wrz 2008, 12:42
Instrument/y: Amati ATR213
Ustnik/i: Gruba Custom LEAD
Lokalizacja: Andrychów

Post autor: sasquatch » 23 gru 2010, 21:56

Darek, z takim ulozeniem warg na asymmetricu niewiele by zagral bo szczeline ust mialby na wysokosci wypelnienia w ustniku, przy asymmetricu usta powinne byc ustawione 1/3 gornej wargi i 2/3 dolnej w stosunku do calego ustnika wtedy w samym kielichu mamy prawie po polowie gornej i dolnej wargi

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 23 gru 2010, 23:08

Na barwę wpływa bardzo wiele czynników, które można zamknąć w trzech grupach:
1. Technika wykonawcza:
- zadęcie (układ i umięśnienie ust)
- szczelina między wargami
- gardło
- praca języka i artykulacja
- wyobraźnia
2. Budowa instrumentu:
- materiał i wykończenie (czyli kolor instrumentu)
- grubość rurki, kształt czary i strój instrumentu
- ustnik (głęboki daje ciemną barwę, a płytki jasną)
- dodatkowe gadżety takiej jak np. tłumik
3. Inne czynniki:
- akustyka pomieszczenia
- kierunek rozchodzenia się dźwięku
- odbiór dźwięku przez słuchacza (czyli każdy inaczej odbiera dźwięk zagrany przez tą samą osobę w danym momencie)
- nagłośnienie (odległość czary od mikrofonu)

Część rzeczy może okazać się niezrozumiała, więc można śmiało pytać. Nie jestem w stanie opisać wszystkiego... To tylko takie ogólne hasła i opisanie każdego z nich trochę zajmuje.

Co do barwy ciemnej i ciepłej to dla mnie to nie to samo. Ciepła jest bardziej delikatna niż ciemna, bardziej przyjemna dla ucha, bardziej szlachetna (instrumenty lakierowane). Ciemna natomiast jest bardziej zabrudzona, może być też mocna, ale nigdy rozdarta. Tu widzę instrumenty matowe i muzykę typowo jazzową.
Tak dla większego zobrazowania to barwę ciepłą dają ustniki złote, do ciemnej barwy bliżej jest megatonom. Takie są moje odczucia.
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

itech33
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 29 cze 2010, 20:37
Instrument/y: Roy Benson
Ustnik/i: V. Bach 3C
Lokalizacja: Łódź

Post autor: itech33 » 7 cze 2011, 22:54

Tak teraz to jeszcze raz sobie przeczytałem po dłuższej przerwie i jednak mam pewne pytanie :) .
Michał Koniarski pisze:Na barwę wpływa bardzo wiele czynników, które można zamknąć w trzech grupach:
1. Technika wykonawcza:
- ...
- szczelina między wargami
Otóż zastanawiam się czy mamy jakiś wpływ na rozwartość tej szczeliny między wargami (nie powinniśmy dążyć do jak najlepszego domknięcia(?)). I kolejny pytanie: jak rozwartość wpływa na barwę?
Nauczycielem wszystkiego jest praktyka. ~Juliusz Cezar

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 7 cze 2011, 23:12

itech33 pozwól, że odpowiem ci przytaczając fragment mojej pracy mgr (bo to za dużo pisania). :)
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

heniekroy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 93
Rejestracja: 2 sie 2011, 14:24
Instrument/y: Trąbka Roy Bensson TR101
Ustnik/i: Yamaha GP16C4
Lokalizacja: Opole

Post autor: heniekroy » 8 wrz 2011, 13:17

Moj Guru powiada mi : " do zamknietych i luznych ust przykladaj trabke i tak graj , koncentrujac nacisk ustnika na dolnej wardze." Wynikaloby z tego ze rozwarcie miedzy wargani powinno byc minimalne , On tak gra i pali do D4 .

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Re: Barwa

Post autor: Michał Koniarski » 10 maja 2020, 17:58

Na wstępie bardzo przepraszam, że odgrzewam tak stary temat, ale nie chcę zakładać nowego wątku, a to co mam do powiedzenia idealnie pasuje do tego tematu. Piszę więc tutaj bo może się to jeszcze komuś przydać.

Co do wielkości szczeliny to każdy ma swój sposób na zadęcie i wydobycie swojej barwy. Często robimy to podświadomie. Ja przez lata gry na trąbce zauważyłem, że przez odpowiednie i umiejętne zarządzanie wielkością szczeliny między wargami można uzyskać niesamowite efekty. Trzeba tylko wiedzieć jaką chce się barwę uzyskać i wtedy odpowiednio kształtować szczelinę między wargami i miejsce drgania warg, aż uzyskamy pożądaną barwę. Oglądnijcie proszę ten krótki film. Zmianę barwy dźwięku udało mi się uzyskać odpowiednio kształtując między innymi właśnie szczelinę między wargami. Pozdrawiam

Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

Awatar użytkownika
Kamil
Administrator
Administrator
Posty: 1370
Rejestracja: 16 cze 2006, 19:52
Instrument/y: B&S 3137
Ustnik/i: Marcinkiewicz E17, JK 3C
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Barwa

Post autor: Kamil » 14 maja 2020, 23:41

Wow, jestem pod wrażeniem. Świetna próbka możliwości! :)
„Life is something like a trumpet. If you don't put anything in, you won't get anything out.”

Doula - Holistyczne Wsparcie Okołoporodowe

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 713
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Schilke 14 Heavyweight, Stomvi 4
Lokalizacja: Szczecin

Re: Barwa

Post autor: Michał Koniarski » 21 maja 2020, 00:57

Dzięki Kamil. W końcu nie raz słyszałem na "szkolniakach" od dzieci, że trąbka to flet... ;)
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

ODPOWIEDZ