Nie jestem specem w tej dziedzinie ale chciałem się z Wami podzielić tym co się dowiedziałem...
Od czego zaczynać grać improwizacje ??
Na warsztatach zaczynaliśmy od prostych patentów opartych na akordach II-V-I i progresje czyli w rozumieniu tonacji np. Cmaj mamy akordy D- G7 Cmaj7. Ogrywa się proste dźwięki. Wpierw ćwiczyliśmy na prymach tych akordów, potem na pasażach oraz na pierwszych pięciu dźwiękach skali. Wszystko to dokładnie znajduje się w szkołach Aebersolda.
Następnie staraliśmy się wykorzystywać kolejne dźwięki tych akordów. Żmudna robota ale zmusza do myślenia i zastosowania konkretnych dźwięków. To jest początek wszelkich improwizacji jeśli chodzi praktykę.
Wszelkie szybkie przebiegi są progresjami ogrywanych patentów przy zastosowaniu poszczególnych skal. To nic innego jak ćwiczenie np. Clark'a. To też schematy grane progresjami w górę lub w dół. Spróbujcie zagrać II schemat Clark'a używając całych tonów lub skali molowej i grając artykulacją w sposób ta-ha-ta-ha w rytm bardziej trójkowy, a usłyszycie, że coś zaczyna brzmieć inaczej niż nasze skale dur moll
Artykulacja:
W muzyce jazzowej bardzo ważna jest artykulacja - ta-ha-ta-ha-ta-ha. Wszystko w rytm trójkowy raczej. W BigBandach sprawa ma się jeszcze inaczej ale to już odrębny temat. Na początek wystarczy to poćwiczyć - i tak zajmie sporo naszego czasu
Skale:
To chyba podstawowy alfabet jazz'owy. Poszczególne oznaczenia akordów mówią nam jaką wykorzystać skalę. Postaram się co nieco przybliżyć: Na początek zaznaczę, że C = cały ton, P = półton, wszystkie przykłady będą od dźwięku C:
- DUROWA znaczek trójkąta przy akordzie oznacza akord Maj czuli dur - skala jońska C D E F G A H (w terminologii amerykańskiej B) C2 - czyli C-C-P-C-C-C-P - oznaczenia akordów w standardach Cmaj, Cma, Cma7, Cmaj7, Cmaj9 (9=nona), Cmaj13 - septyma przeważenie jest wielka o czym musimy pamiętać !!!
- Dominanta Septymowa (budowana na V stopniu gamy właściwej dur) - skala miksolidyjska C-D-E-F-G-A-Bb-C2 czyli C-C-P-C-C-P-C - oznaczenia akordów C7, C9, C11, C13. W skalach septymowych nie podkreśla się czwartego stopnia.
- Minor Septymowa (budowana na II stopniu gamy dur) - skala dorycka C-D-Es-F-G-A-Bb-C czyli C-P-C-C-C-P-C - oznaczenia akordów w standardach - (minus oznacza gamę moll) C-, C-7, Cmi, Cmi7, Cmin7, Cmin9, Cmin11, Cmin13 - septyma bywa tutaj mała ale bardzo ważna jest nona
- Lidyjska (budowana na IV stopniu gamy dur - jest to skala z podwyższoną kwartą) C-D-E-Fis-G-A-H-C czyli - C-C-C-P-C-C-P - oznaczenia akordów C trójkąt +4, Cmaj+4, Cmaj+11, Cmajb5 (oznacza enharmoniczną zmianę obniżenia kwinty zamiast podwyższenia krwaty)
- Lokrycka - półzmniejszona oznaczana w zapisie przez przekreślone O (budowana na 7 stopniu gamy dur) C-Des-Es-F-Ges-As-Bb-C czyli P-C-C-P-C-C-C - oznaczenia akordów C przekreślone Zero, Cmi7(b5), C-7b5
- Lokrycka z #2 czyli skala półzmniejszona budowana na 6 stopniu gamy melodycznej mollowej) C-D-Es-F-Ges-As-Bb-C czyli C-P-C-P-C-C-C W zapisie oznaczana jest przez przekreślone zero z dopiskiem #2
- Skala zmniejszona budowana na zasadzie C-P-C-P-C-P-C-P czyli C-D-Es-F-Ges-As-A-Bb-C - oznaczana jest poprzez malutkie zero w indeksie górnym przy nazwie akordu lub poprzez dopisek DIM od słowa DIMINISHED Cdim7
- Dominanta lidyjska budowana na IV stopniu gamy Melodycznej Mollowej z podwyższoną kwartą - C-D-E-Fis-G-A-Bb-C czyli C-C-C-P-C-P-C, oznaczenia akordów C7+4, C7+11, C7+13
- Skala całotonowa (augmented czyli zwiększona) budowana samymi całymi tonami jak nazwa wskazuje C-D-E-Fis-Gis-Bb-C oznaczana jest symbolem "+", czyli wygląda to tak C7+ lub Caug7, C7+5
- Dominanta septymowa, zmniejszony od półtonu C-Des-Es-E-Fis-G-A-Bb-C budowana na zasadzie P-C-P-C-P-C-P-C - oznaczenia w akordach C7b9
- Zmniejszona całotonowa budowana na 7 stopniu gamy melodycznej mollowej - zwana skalą ALTEROWANĄ C-Des-Es-E-Fis-Gis-Bb-C --> P-C-P-C-C-C-C - oznaczana w akordach jako C7+9, C7alt, C7b9+4, C7b9+11
- Lidyjska (augmented = zwiększona) - inaczej skala durowa z podwyższoną kwarta i kwintą budowana na 3 stopniu skali Melodycznej mollowej. Dźwięki: C-D-E-Fis-Gis-A-H-C czyli C-C-C-C-P-C-P oznaczana jako Cmaj+4+5
- Melodyczna mollowa z septymą wielką - C-D-Es-F-G-A-H-C --> C-P-C-C-C-C-P oznaczana jako Cmin(maj)7, Cmelodic7
- Harmoniczna mollowa (wszystkim dobrze znana) C-D-Es-F-G-As-H-C Cmin(maj7), C-(maj)Harmonic
- Skala bluesowa budowana na zasadzie -3 C P P -3 C (-3=tercja mała) lub 1-b3,4,4#,5,b7,1 --> C-Es-F-Fis-G-Bb-C
- Jest jeszcze skala Maj+4 z podwyższoną kwartą C-D-E-Fis-G-A-H-C
Jeśli coś pominąłem to niech Ci, którzy grają jazz dodadzą coś od siebie w temacie. Będzie mi miło
Ponadto dołączam parę skanów schematów skal, syllabusa itd ... może się komuś przydadzą
Enjoy