Wydobywanie dźwięku
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 18:04
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Poznań
Wydobywanie dźwięku
Witam wszystkich, niedawno zacząłem sie zastanawiać na grze na trąbce, ale to co nie daje mi spokoju to to, w jaki sposób można z trabki wydobywać różne dźwięki, tzn czy można to robić tylko za pomocą wentyli, czy jednak jest to bardziej na zasadzie takiej jak przy np gwizdaniu że wysokość dźwięku zależy od ułożenia ust? Z góry wielkie dzięki za odpowiedź, jeśli coś jest niejasne to chętnie doprecyzuję
Ostatnio zmieniony 1 sty 1970, 01:00 przez piorek, łącznie zmieniany 1 raz.
- tomko
- Użytkownik
- Posty: 315
- Rejestracja: 4 lut 2007, 14:24
- Instrument/y: Yamaha YTR2335
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Północne Mazowsze
nieco uwagi
Nie chcę zacząć od opierniczania, ale tu już średnio co tydzień pojawiają się takie tematy. A przecież wystarczy troszkę dokładniej popatrzeć w nazwy starszych tematów:
http://www.trumpeters.pl/jestem-poczatkujacy-vt474.htm
http://www.trumpeters.pl/dopiero-zaczynam-vt451.htm
http://www.trumpeters.pl/calkiem-zieloni-vt417.htm
http://www.trumpeters.pl/drugi-dzien-na ... -vt175.htm
http://www.trumpeters.pl/jestem-poczatkujacy-vt474.htm
http://www.trumpeters.pl/dopiero-zaczynam-vt451.htm
http://www.trumpeters.pl/calkiem-zieloni-vt417.htm
http://www.trumpeters.pl/drugi-dzien-na ... -vt175.htm
Ostatnio zmieniony 20 sie 2009, 14:27 przez tomko, łącznie zmieniany 1 raz.
Trąbić każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej...
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 18:04
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Poznań
Tak, czytałem te i inne tematy już wcześniej i stąd właśnie te moje wątpliwości, bo np z pliku allfinger.pdf w którym rozpisane są te 3 tłoki i jak który nacisnać wynika np że granie D i G odbywa się na wciśnientym tłoku 13, a przecież jeśli dmuchasz tak samo i wciskasz te same tłoki to nie jest chyba możliwe żeby raz to było D a raz G? Stąd mój wniosek że od dmuchania zależy to jaki będzie wydobyty dźwięk.Ale czy tak jest w rzeczywistości? I czy w takim wypadku można np grać nie używając tłoków?
- tomko
- Użytkownik
- Posty: 315
- Rejestracja: 4 lut 2007, 14:24
- Instrument/y: Yamaha YTR2335
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Północne Mazowsze
to tak: zazwyczaj jak grasz i masz do wyboru zagrać dźwięk na "pusto" albo na jakichś przyciskach to lepiej zagrać na pusto. A do grania dźwięków najczęściej się używa:
do c1:0(pusto) des1:123
d1:13
e1:12 es1:23
f1:1 fis1:2
g1:0
a1:12 as1:23
h1:2 b1:1
c2:0
więcej jako początkującemu Ci na razie nie potrzeba
aha i możliwe jest żeby na tych samych kombinacjach palcowania grać różne dźwięki, bo wszystkich kombinacji jest 8, a samych dźwięków jest o niebo więcej pozdro
do c1:0(pusto) des1:123
d1:13
e1:12 es1:23
f1:1 fis1:2
g1:0
a1:12 as1:23
h1:2 b1:1
c2:0
więcej jako początkującemu Ci na razie nie potrzeba
aha i możliwe jest żeby na tych samych kombinacjach palcowania grać różne dźwięki, bo wszystkich kombinacji jest 8, a samych dźwięków jest o niebo więcej pozdro
Trąbić każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej...
- damalu
- Użytkownik
- Posty: 667
- Rejestracja: 19 wrz 2006, 21:04
- Instrument/y: YTR 4335 GS
- Ustnik/i: Vincent Bach 1 1/4 C
- Lokalizacja: W-wa / Krk
- Kontakt:
tak tak bezbłędnie
Ja bym to jeszcze inaczej powiedziała - na pusto grasz c1, g1, c2
tłokami obniżasz dźwięk(grany na pusto) zgodnie z długością tłoku, mianowicie :
1 tłok - obniża o 2 półtony
2 tłok- obniża o 1 półton
3 tłok - obniża o 3 półtony
na tej podstawie tworzysz sobie dźwięki
Ja bym to jeszcze inaczej powiedziała - na pusto grasz c1, g1, c2
tłokami obniżasz dźwięk(grany na pusto) zgodnie z długością tłoku, mianowicie :
1 tłok - obniża o 2 półtony
2 tłok- obniża o 1 półton
3 tłok - obniża o 3 półtony
na tej podstawie tworzysz sobie dźwięki
"Muzyka jest twoim doświadczeniem,myślami i mądrością. Bez nich nie zagrasz dobrze." - Ch.Parker
- tomko
- Użytkownik
- Posty: 315
- Rejestracja: 4 lut 2007, 14:24
- Instrument/y: Yamaha YTR2335
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Północne Mazowsze
a i jeszcze jedno: niektóre dźwięki mają dwie nazwy: są to zawsze półtony, a więc:
cis to to samo co des
i dalej:
dis i es
fis i ges
gis i as
ais i b(czyli hes ale tak się tego nie pisze)
są jeszcze półtony naturalne między e i f oraz h i c dlatego nie pisze się ces czy fes itd.
cis to to samo co des
i dalej:
dis i es
fis i ges
gis i as
ais i b(czyli hes ale tak się tego nie pisze)
są jeszcze półtony naturalne między e i f oraz h i c dlatego nie pisze się ces czy fes itd.
Trąbić każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej...
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 18:04
- Instrument/y:
- Ustnik/i:
- Lokalizacja: Poznań
Dziękuję...Jeśli chodzi o teorie muzyki to nie musicie mi tłumaczyć, bo znam ją dość dobrze (nazewnictwo też ) właściwie jestem trochę zadziwiony tym wydobywaniem odpowiedniego dźwięku,ale przyzwyczaję się.Tylko skąd w takim wypadku początkujący mają wiedzieć jak układać usta żeby zagrać D a potem np G? To jest na tyle proste że każdy do tego dojdzie, czy trzeba po prostu kombinować aż do skutku? (Chyba sam już sobie odpowiedziałem na to pytanie ale ciekawy jestem ewentualnych odpowiedzi:PP) Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za życzliwość
- damalu
- Użytkownik
- Posty: 667
- Rejestracja: 19 wrz 2006, 21:04
- Instrument/y: YTR 4335 GS
- Ustnik/i: Vincent Bach 1 1/4 C
- Lokalizacja: W-wa / Krk
- Kontakt:
podobno dla największej liczby osób na pusto najprościej na początku zagrać g1 . Aby sprawdzić czy grasz g1 mozesz się np.do fortepianu dostroić (ale uwaga- trąbka jest zazwyczaj w stroju B - dźwięk odpowiadający "trąbkowemu" g1 na klawiszach będzie brzmiał jak f1).
"Muzyka jest twoim doświadczeniem,myślami i mądrością. Bez nich nie zagrasz dobrze." - Ch.Parker