Nuty pedałowe - co to jest???

Problemy, pytania, porady, ćwiczenia. Technika gry na trąbce.
Awatar użytkownika
Piotr Mazurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2014, 10:17
Instrument/y: 1969 Conn Director
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: Warszawa

Nuty pedałowe - co to jest???

Post autor: Piotr Mazurek » 24 lip 2014, 09:18

Cześć,
Napiszcie mi proszę o co chodzi z nutami pedałowymi?
Przy czym chodzi mi o to pojęcie stosowane w kontekście trąbki bo co to w ogóle są nuty pedałowe to oczywiście wiem. :)

Bo odnoszę wrażenie że nuty pedałowe na trąbce to wszystkie te które są poniżej poza "oficjalną" skalą.

Chciałbym jednak usystematyzować sobie wiedzę a nigdzie nie mogę znaleźć porządnego artykułu na ten temat.

Z góry dziękuję. :)

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 24 lip 2014, 12:43

Siemka.. chodzi ci dokladnie o dzwieki pedalowe czy tam jak ty powiedziales nuty.. Poprostu dzwieki te zaczynaja sie od F dolnego tego nizej Fis ktore jest oficjalnie w skali trabki..charakteryzuja sie tym ze sa one takie "pierdzace " hehe i np mozesz sobie zjechac spokojnie do C dolnego i oczywiscie mozna nizej.. to chyba tyle.

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 24 lip 2014, 14:19

Dźwięki pedałowe to dźwięki jak napisał kolega wyżej poniżej fis małego. Są one nie brzmiące stąd powyższe określenie "pierdzące". Stosuje się je jako warm up bądź warm down zależy w jakiej konfiguracji oraz po prostu w toku ćwiczeń np. w graniu przedęć i legar wargowych. I tutaj ważne jest aby wiedzieć jak je ćwiczyć. Wielu gra je bezmyślnie z tego co zaobserwowałem ;)
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Piotr Mazurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2014, 10:17
Instrument/y: 1969 Conn Director
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Mazurek » 25 lip 2014, 00:07

Dzięki Panowie.
Tego mi było trzeba :)
A czy możecie jeszcze mi podpowiedzieć taką rzecz...?
Gram od 4 miesięcy. Chodzę do nauczyciela ale też dużo robię sam w domu.
Skalę mam skromną bo przy dobrym dniu dochodzę do F2.
Chciałbym powiększyć tą skalę na tyle żeby zacząć swobodnie uczyć się już grać utwory. Trochę gram ale zawsze tej skali brakuje np żeby zagrać Kattorna Komedy.
Czy granie tych dźwięków pedałowych mi pomoże w końcu czy nie bo schodzę z nimi do E i czuję że mogę jeszcze niżej ale widzę że zdania na forum mocno podzielone. Lutak też milczy :) a nauczyciel na wyjeździe...
Jakieś podpowiedzi?

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 25 lip 2014, 08:44

Oczywiście że tak jesli nie zrobisz porzadnego dołu to i nie będzie konkretnej góry..ja na początku miałem wogóle konkretnie zagrać fis dolne ciężko a teraz latam sobie bez problemu góra o dol pedalowo schodze do g czasem i niżej

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 25 lip 2014, 08:47

A gram nie wiele więcej bo 5 miesięcy skala do g2/a2

Awatar użytkownika
Piotr Mazurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2014, 10:17
Instrument/y: 1969 Conn Director
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Mazurek » 25 lip 2014, 16:49

Ja wiem :)
Ale jak czytam że "Wielu gra je bezmyślnie z tego co zaobserwowałem" to się zastanawiam czy też gram bezmyślnie.
:mrgreen:

Awatar użytkownika
Ajuishkur
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 259
Rejestracja: 6 maja 2006, 13:21
Instrument/y: carol brass 7660 i 5284,jupiter 846rl
Ustnik/i: jet tone 7d, 10s, lmcx,symphonic c, mf (fl)
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Ajuishkur » 26 lip 2014, 10:29

hmm najlepszy w pedałowych dźwiękach nie jestem ale z doświadzenia własnego mogę powiedzieć,że na pewno istotne jest żeby pokrywać dźwięki właściwa palcówką oraz pomocna jest odpowiednia praca żuchwy
Jak ktoś ma pytania piszcie na ten profil ;)
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 26 lip 2014, 10:57

Piotr Mazurek, z tym bezmyslnym graniem chodzi o to, że nie starczy tutaj wiedza co to są dźwięki pedałowe oraz, że umiesz je zagrac. Wielu je gra zmieniając aparat gry. Do dźwięków pedalowych potrzebny jest stabilny aparat gry. Trzeba je ćwiczyć na jednym zadeciu - oczywiście minimalna zmiana będzie. W toku grania legato sprawdzic to mozna schodzac np. Od c1Pasazem w dol przez dwie oktawy, wracajac w gore do c3 i powrot do c1. Jesli tutaj potrafisz powiazac dzwieki bez ich przerwania to oznacza, ze wszystko jest ok. Aby jednak to zagrac trzeba wpierw porzadnie wycwiczyc te skale nie brzmiaca. Lutak tutaj nic nie podpowie. Najlepiej poćwiczyć to z zawodowym trebaczem. Wowczas bedziesz mial pewnosc, ze grasz je dobrze.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1585
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 26 lip 2014, 11:23

P.S. Wybacz za brak znaków PL ale pisałem ze smartfotna.
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Piotr Mazurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2014, 10:17
Instrument/y: 1969 Conn Director
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Mazurek » 26 lip 2014, 22:31

Damian Ruskowiak. Znakami się nie przejmuj. :) Dzięki za podpowiedź. C3 dla mnie to na razie przyszłość ale rozumiem mechanizm. Nauczyciela mam i jest zawodowcem więc myślę że podpowie więcej. Wiem w każdym razie o co chodzi. I faktycznie niskie dżwięki "chcą" żaby zmienić trochę ustawienie ust i zadęcie. Więc dużo mi to rozjaśniło. 8)

Awatar użytkownika
Konradoo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 27 lut 2014, 20:48
Instrument/y: Schagerl Academica
Ustnik/i: Vincent Bach 3c
Lokalizacja: JJ

Post autor: Konradoo » 27 lip 2014, 21:46

Piotr ile masz lat ? tak przy okazji.

Awatar użytkownika
Piotr Mazurek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2014, 10:17
Instrument/y: 1969 Conn Director
Ustnik/i: Vincent Bach 3C
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Mazurek » 30 lip 2014, 13:30

...za dużo żeby o tym opowiadać :)
A czemu pytasz?

ODPOWIEDZ