Witam
zastanawiam się nad zakupem trąby, ogólnie chodzi o trąbę która będzie miała jasne brzmienie.
Dogadałem się nawet z firmą która mi może wystukać trąbę (chcę dużą menzurę, większy roztrąb - minimum 5 a zastanawiam się czy nie większy), większość elementów chcę żeby była wykonana z yellow brass , jednakże rurkę ustnikową chciałbym srebrną- srebro wydaje mi się trwalszym "metalem".
Roztrąb jak w bachu 72
więc ogólnie pytanie co sądzicie o takiej konstrukcji?
może ktoś poleci jakąś inną konstrukcję instrumentu o jasnym brzmieniu
Materiał z jakiego wykonana jest rurka ustnikowa
- Ajuishkur
- Użytkownik
- Posty: 259
- Rejestracja: 6 maja 2006, 13:21
- Instrument/y: carol brass 7660 i 5284,jupiter 846rl
- Ustnik/i: jet tone 7d, 10s, lmcx,symphonic c, mf (fl)
- Lokalizacja: Katowice
ktokolwiek jakieś przemyślenia ??
Jak ktoś ma pytania piszcie na ten profil
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
- havk
- Moderator
- Posty: 1564
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 16:18
- Instrument/y: Yamaha 4335G
- Ustnik/i: Stomvi 4C Marcinkiewicz 7-S
- Lokalizacja: Kraków/Częstochowa
hmm... Zamiast prawdziwego srebra, może po prostu lepiej wykonać z Alpaki? Bardziej "popularny" materiał do produkcji roztrąbów, czy też rurek ustnikowych. Na pewno tańszy.
http://www.batech.com.pl/oferta03.html tutaj masz pręty o średnicy fi max 10 mm. Nie jestem pewien, jak wygląda produkcja rurek ustnikowych, aczkolwiek jestem na 70% pewny, że produkuje się je analogicznie do rur ze szwem, czyli, w dużym uproszczeniu, zwijanie arkusza blachy plus ozdobna część przy ustniku, pewnie toczona tuleja.
Zależnie od barwy (jeśli chcesz jasną) proponuję szukać stopu z większą zawartością Niklu.
Ze srebra proponowałbym już w jakiś sposób spopularyzowany stop - srebro próby 925, inaczej zwane też srebrem sterlinga. O ile dobrze kojarzę, to np. trąbki King Symphony 20 Silversonic miał elementy wykonane z tego stopu. Warto byłoby poszukać, może jakaś firma produkuje dokładnie rurki ustnikowe z tego materiału. Zapewne jednak, to wyjście będzie droższe od pierwszego.
Nie wiem, jak wygląda dobór poszczególnych komponentów do trąbki, aby spełniała wymagania akustyczne, więc może warto byłoby odezwać do tej firmy i dowiedzieć się, jakie oni materiały mogą Ci zaproponować.
http://www.batech.com.pl/oferta03.html tutaj masz pręty o średnicy fi max 10 mm. Nie jestem pewien, jak wygląda produkcja rurek ustnikowych, aczkolwiek jestem na 70% pewny, że produkuje się je analogicznie do rur ze szwem, czyli, w dużym uproszczeniu, zwijanie arkusza blachy plus ozdobna część przy ustniku, pewnie toczona tuleja.
Zależnie od barwy (jeśli chcesz jasną) proponuję szukać stopu z większą zawartością Niklu.
Ze srebra proponowałbym już w jakiś sposób spopularyzowany stop - srebro próby 925, inaczej zwane też srebrem sterlinga. O ile dobrze kojarzę, to np. trąbki King Symphony 20 Silversonic miał elementy wykonane z tego stopu. Warto byłoby poszukać, może jakaś firma produkuje dokładnie rurki ustnikowe z tego materiału. Zapewne jednak, to wyjście będzie droższe od pierwszego.
Nie wiem, jak wygląda dobór poszczególnych komponentów do trąbki, aby spełniała wymagania akustyczne, więc może warto byłoby odezwać do tej firmy i dowiedzieć się, jakie oni materiały mogą Ci zaproponować.
- Ajuishkur
- Użytkownik
- Posty: 259
- Rejestracja: 6 maja 2006, 13:21
- Instrument/y: carol brass 7660 i 5284,jupiter 846rl
- Ustnik/i: jet tone 7d, 10s, lmcx,symphonic c, mf (fl)
- Lokalizacja: Katowice
właśnie bardzo mnie zaczął interesować wpływ materiału na brzmienie instrumentu
trąba którą mam ma rurkę ustnikową z srebra(sterling silver), kolanko stroikowe srebro-nikiel i brzmi bardzo ciemno , co zasadniczo łamie wszelkie teorie na temat akustyki poszczególnych metali ale ona jest z grubej blachy , więc może to ma jakiś wpływ
trąba którą mam ma rurkę ustnikową z srebra(sterling silver), kolanko stroikowe srebro-nikiel i brzmi bardzo ciemno , co zasadniczo łamie wszelkie teorie na temat akustyki poszczególnych metali ale ona jest z grubej blachy , więc może to ma jakiś wpływ
Jak ktoś ma pytania piszcie na ten profil
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
- Ajuishkur
- Użytkownik
- Posty: 259
- Rejestracja: 6 maja 2006, 13:21
- Instrument/y: carol brass 7660 i 5284,jupiter 846rl
- Ustnik/i: jet tone 7d, 10s, lmcx,symphonic c, mf (fl)
- Lokalizacja: Katowice
wiem,ze to oczywiste ale myślałem,że rodzaj materiału też będzie miał znaczenie
Jak ktoś ma pytania piszcie na ten profil
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
https://instagram.com/captaintrumpet?ut ... E0OTdkZA==
- havk
- Moderator
- Posty: 1564
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 16:18
- Instrument/y: Yamaha 4335G
- Ustnik/i: Stomvi 4C Marcinkiewicz 7-S
- Lokalizacja: Kraków/Częstochowa
Oczywiście, że ma. Kiedyś, w poszukiwaniu literatury odnośnie doboru materiału na ustnik natknąłem się na badania akustyczne poszczególnych metali. Co prawda porównanie było bardzo ubogie, gdyż zawierało tylko drewno, mosiądz oraz polimer Accura. Link do badania: http://courses.physics.illinois.edu/phy ... Report.pdf
Rozmawiałem jednak z pewnym doktorem jednej z katedr, specjalizującej się w badaniach wibroakustycznych (była to rozmowa prywatna, więc pozwolę sobie o brak publikacji nazwisk i nazwy katedry, wydziału oraz uczelni) odnośnie badań nad wpływem użytych materiałów a odczuciu barwy dźwięku i odesłał mnie do jednego ze specjalistów w branży psychoakustyki. Niestety, brak czasu, spowodowany sesją nie pozwolił mi spotkać się z tym specjalistą, jednak mam nadzieję skontaktować się z nim w ciągu miesiąca, aby przedyskutować ten temat, gdyż mam zamiar pisać o tym pracę przejściową. Chcę skupić się głównie na badaniach nad wspomnianą Alpaką o różnych składach stopowych, Srebrze 925, Mosiądzu i Tombaku, również z różną zawartością pierwiastków stopowych.
Na ten temat jednak postaram się rozpisać dopiero za jakiś czas, gdy będę mieć większą wiedzę w temacie odczuć barwy, dokładniejszego określenia, czym w ogóle barwa jest.
W doszukiwaniu się zmian barwy, warto również wziąć udziały objętościowe poszczególnych materiałów - jeśli ze Sterlinga masz wykonaną tylko rurkę, a kolanko jest z "czystego" niklu (czysty nikiel to to nie jest, w ogóle nie zdziwiłbym się, jeśli jest po prostu niklowanym mosiądzem) a reszta trąbki zbudowana jest głównie z np. stopu Muntza lub Tombaku, to wypadkowo będzie raczej brzmieć ciemno. Nie wspominając o wielu innych czynnikach, wpływających na barwę, takich jak "bore", wielkość czary, czy materiał, z jakiego wykonano ustnik, głębokość ustnika, etc. Problematyka barwy w instrumentach dętych jest stety/niestety bardzo złożona, a brak fachowej literatury uniemożliwia rozwikłanie zagadki.
Oczywiście, to są tylko moje dywagacje, oparte na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie akustyki i materiałoznawstwa, jeśli na forum jest jakiś kompetentny wibroakustyk, proszę o poprawę bądź uwagi w tej kwestii.
Pozdrawiam
Rozmawiałem jednak z pewnym doktorem jednej z katedr, specjalizującej się w badaniach wibroakustycznych (była to rozmowa prywatna, więc pozwolę sobie o brak publikacji nazwisk i nazwy katedry, wydziału oraz uczelni) odnośnie badań nad wpływem użytych materiałów a odczuciu barwy dźwięku i odesłał mnie do jednego ze specjalistów w branży psychoakustyki. Niestety, brak czasu, spowodowany sesją nie pozwolił mi spotkać się z tym specjalistą, jednak mam nadzieję skontaktować się z nim w ciągu miesiąca, aby przedyskutować ten temat, gdyż mam zamiar pisać o tym pracę przejściową. Chcę skupić się głównie na badaniach nad wspomnianą Alpaką o różnych składach stopowych, Srebrze 925, Mosiądzu i Tombaku, również z różną zawartością pierwiastków stopowych.
Na ten temat jednak postaram się rozpisać dopiero za jakiś czas, gdy będę mieć większą wiedzę w temacie odczuć barwy, dokładniejszego określenia, czym w ogóle barwa jest.
W doszukiwaniu się zmian barwy, warto również wziąć udziały objętościowe poszczególnych materiałów - jeśli ze Sterlinga masz wykonaną tylko rurkę, a kolanko jest z "czystego" niklu (czysty nikiel to to nie jest, w ogóle nie zdziwiłbym się, jeśli jest po prostu niklowanym mosiądzem) a reszta trąbki zbudowana jest głównie z np. stopu Muntza lub Tombaku, to wypadkowo będzie raczej brzmieć ciemno. Nie wspominając o wielu innych czynnikach, wpływających na barwę, takich jak "bore", wielkość czary, czy materiał, z jakiego wykonano ustnik, głębokość ustnika, etc. Problematyka barwy w instrumentach dętych jest stety/niestety bardzo złożona, a brak fachowej literatury uniemożliwia rozwikłanie zagadki.
Oczywiście, to są tylko moje dywagacje, oparte na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie akustyki i materiałoznawstwa, jeśli na forum jest jakiś kompetentny wibroakustyk, proszę o poprawę bądź uwagi w tej kwestii.
Pozdrawiam