Zbiór porad dla wszystkich

Pisane dla trębaczy przez trębaczy. ;)
Awatar użytkownika
davetrumpeter
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: 22 sty 2014, 18:20
Instrument/y: Huttl
Ustnik/i: Schilke HW 15
Lokalizacja: Kraków

Zbiór porad dla wszystkich

Post autor: davetrumpeter » 18 sty 2015, 11:51

Witam!
Chciałbym dokonać pewnego podsumowania 2014 roku, gdyż zebrałem bardzo dużo wiadomości na temat przeróżnych aspektów dotyczących gry na trąbce.

W moim pierwszym wpisie http://www.trumpeters.pl/mindset-relaks ... vt7701.htm opisałem, co zaszło dokładnie rok temu i jakie miało to konsekwencje. Dzisiaj dzielę się zdobytą wiedzą od tamtej pory. Zacznijmy od rzeczy najważniejszych.

Jeśli chodzi o samo granie na instrumencie(nie tylko trąbka) na pierwszym miejscu stawiam słuchanie! Tylko i wyłącznie słuchanie. Niemożliwe jest wyrobienie ładnego brzmienia nie słuchając możliwie najlepszych muzyków. Warto zadać sobie pytanie: Jak często słucham wybitnych trębaczy? Gdy wdrożyłem do codziennej praktyki słuchanie dużo się zmieniło. Z tego powodu stworzyłem prosta rade: Słuchaj, a jeśli to nie pomaga słuchaj więcej. ;)

Druga rzeczą, która wywraca do góry nogami typowe granie, jakie spotyka się np. w orkiestrach typu OSP(napięcie, brak kondycji, brak skali) jest proste ćwiczenie 19/30s opisane już w pierwszym wątku wspomnianym wyżej. Jeśli przez kilka lat trąbka to źródło jakiegoś wysiłku i frustracji to po tym ćwiczeniu doznajemy istnego szoku. Cały wysiłek, który wkładaliśmy w produkcje dźwięku znika, a dźwięk otwiera się do granic możliwości. Najprościej mówiąc cale niepotrzebne napięcie zostaje zlikwidowane. Brak napięcia - większa kondycja. Brak napięcia - koniec kłopotów ze skala.

Kolejna obserwacja dotyczy centrów dźwiękowych. Przez wiele lat bardzo dziwnym zjawiskiem było dla mnie jakby "przytłumienie" dźwięku. Możemy to zaobserwować, gdy chcemy zagrać możliwie jak najgłośniej, a trąbka stawia opór. Nie ma znaczenia ile wysiłku w to włożymy trąbka nie zagra głośniej, gdy nie gramy dźwięku "w centrum"(ang. pitach centr)! Aby je odszukać pomocne są tu dwa ćwiczenia:

Gra na leadpipe(rurka ustnikowa po wyjęciu krąglika od strojenia) lub lip Bends(obniżanie dźwięków bez użycia tłoków). Obydwa ćwiczenia dają podobny efekt - odszukanie centrum w dźwiękach. To bardzo proste. Zagrajmy np. G i zejdźmy do F(oczywiście bez użycia pierwszego tłoka). Gdzieś pomiędzy nimi usłyszymy, że minimalnym wysiłkiem produkujemy bardzo pełny dźwięk - trafiliśmy w centrum. Możemy zagrać go bardzo głośno, ale i również bardzo cicho. Będąc świadomym centrów dźwiękowych zauważamy, ze artykulacja zostaje znacznie ułatwiona. Wtedy mamy pewność, ze gramy zgodnie z fizyka instrumentu, a nie przeciwko niej.

Inna rewolucja jest ćwiczenie samego króla wysokich dźwięków - Cat'a Anderson'a. Whisper G - dźwięk grany niczym szept przez 20 minut(przynajmniej tak to widzimy w Cat Anderson Trumpet Method). Na youtube jest kilka filmów demonstrujących to ćwiczenie. Nie ma w tym nic skomplikowanego. Bardzo ciche ćwiczenie wymaga bardzo malej szczeliny wargowej. Wysokie dźwięki wymagają tego samego. Nic dodać nic ująć.

Ćwiczenia Clarka to niezbędnik każdego trębacza. Zadbają o stabilny przepływ powietrza, co jest sprawa pierwszorzędną, a dodatkowo pomogą wyćwiczyć technikę.

Natknąłem się tez oczywiście na szkole Carmine Caruso. Ćwiczenie six notes świetnie zapobiega kombinowaniu zadęciem przy zmianie dźwięków, (ale daleko mu do efektu 19/30). Długie dźwięki ze zmiana dynamiki rozwijają kontrole nad nimi.(Ważne - gdy nie bierzemy pod uwagę centrów dźwiękowych w tym ćwiczeniu staje się ono bezużyteczne). Ćwiczenie Seconds sprawdzi się przy atakowaniu dźwięków na granicy naszej skali(dźwięków, do których ciało i umysł nie są przystosowane).

Nie obeszło się również bez problemów. Ostatnio borykam się z tzw. "duble buzz”, czyli obok normalnego dźwięku pojawia się "bzyczenie". Bardzo frustrujące i trudne do zlikwidowania. Eksperymentując nad tym zjawiskiem nie pomaga żadne ćwiczenie! Jedynym sensownym wyjściem jest robienie dłuższej przerwy 2-3 dni i wszystko wraca do normy. Mogę jedynie zgadywać, ze problem "double buzz" wynika albo z przetrenowania(fakt - grywałem długo) lub w wyniku niesystematycznego ćwiczenia.

Dziękuję za przeczytanie tej ściany tekstu i zachęcam do dyskusji. Gdybym cos pominął lub napisał cos "szkodliwego" proszę się nie krępować. Nie posiadam wykształcenia muzycznego, a do powyższych wniosków doszedłem po prostu eksperymentując i szukając tego samodzielnie. Załączam na koniec cały mój trąbkowy folder z materiałami:

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Przetłumaczona wersja 1930 to rusty_rusell_1930_pl.pdf
Oryginał dostępny jest http://www.rustyrussell.com/1930s/1930sRev.pdf

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Michał Olejnik
Ekspert
Ekspert
Posty: 325
Rejestracja: 5 lip 2006, 16:14
Instrument/y: 2xGetzen, Conn, Kanstul, Stomvi...
Ustnik/i: 4MD&9
Lokalizacja: Błażejewo/Poznań
Kontakt:

Post autor: Michał Olejnik » 18 sty 2015, 12:31

davetrumpeter, nie sposób się z Toba nie zgodzić. Bardzo trafne wnioski. Podpisuje się pod tym w 100%. Tym bardziej jak piszesz, nie posiadasz muzycznego przygotowania... :> Oby więcej takich osób na forum :)

pozdrawiam :trumpet:
>>>STOMVI & CONN & GETZEN TRUMPET PLAYER<<<
>>Ratownik Drogowy PZM<<
>>Sędzia Sportu Samochodowego AW<<

Awatar użytkownika
Damian Ruskowiak
Ekspert
Ekspert
Posty: 1584
Rejestracja: 20 mar 2008, 11:43
Instrument/y: Bach Strad. 180 37G, CarolBrass 8880L-GSS(D)
Ustnik/i: GR 66L, GR 66MS, JK 5BFL
Lokalizacja: MIEJSKA GÓRKA - WLKP

Post autor: Damian Ruskowiak » 18 sty 2015, 19:40

davetrumpeter, jestem zaskoczony konkretnością tego postu jak pisze Michał Tym bardziej jak piszesz, nie posiadasz muzycznego przygotowania.... Bardzo trafne i cenne uwagi :) Oby tylko wielu starczyło samozaparcia w ćwiczeniu i cierpliwości :)
Ja ostatnio powróciłem do Buzzing Basics Jamesa Thompsona i z pełną premedytacją mogę te ćwiczenia dorzucić do tego zestawu :trumpet:
"...Walki nie toczy się z instrumentem. Walkę toczy się z samym sobą..." (Vincent Cichowicz)

Awatar użytkownika
Michał Koniarski
Ekspert
Ekspert
Posty: 702
Rejestracja: 1 cze 2009, 23:08
Instrument/y: Schilke HC1-L, Carol Brass CFL 7200 GSS
Ustnik/i: Frate 3M megaton, Stomvi 4, Laskey 70B
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Michał Koniarski » 20 sty 2015, 13:30

Artykuł daje radę. Gratuluję. To taki piękny przykład na to, że podczas gry trzeba myśleć, a nie ładować bezmyślnie powietrze w instrument. Pozdrawiam
Nie jest ważne co grasz, ale jak grasz. Kiksare humanum est :)
Wyróżniony w konkursie Mottywator

Grzegorz_N
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 489
Rejestracja: 26 mar 2010, 08:42
Instrument/y: Bach Artisan, Martin Committee 1952
Ustnik/i: Bach Corp., Monette
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Grzegorz_N » 23 sty 2015, 08:30

Bardzo celne spostrzeżenia. Proponuję "przykleić".
Pozdrawiam - Grzegorz

Awatar użytkownika
Kamil
Administrator
Administrator
Posty: 1359
Rejestracja: 16 cze 2006, 19:52
Instrument/y: B&S 3137
Ustnik/i: Marcinkiewicz E17, JK 3C
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: Kamil » 23 sty 2015, 14:05

Bardzo wartościowy post, ładnie przekazane przemyślenia!

Przenoszę do Artykułów, aby służył jak najlepiej! :)
„Life is something like a trumpet. If you don't put anything in, you won't get anything out.”

jahckal
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: 23 lut 2015, 11:19
Instrument/y: Getzen Eterna II 700S
Ustnik/i: Vincent Bach 1 1/2 C
Lokalizacja: Józefów k. Lublina

Post autor: jahckal » 20 lis 2015, 12:51

A nie można by tego wątku wrzucić również do Ważne w forum Edukacja? Albo chociaż podlinkować w Twoim poście Gra na trąbce - Dla ROZPOCZYNAJĄCYCH swoją przygodę z trąbką.
Zawsze go szukam w Edukacja i gdy poddam się na stronie 5-10 to zaglądam do Artykułów i doznaję powtórnego olśnienia :oops:
:lol: ]:->

drmarcin1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 26 sty 2008, 20:24
Instrument/y: Andreas Eastman ETR-520G
Ustnik/i: Warburton 6SV NY
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: drmarcin1 » 21 lis 2015, 00:10

Poćwicz Caruso w dynamice piano,oczywiście oprócz ćwiczeń głośno,cicho głośno,a zobaczysz,że efekty będą po 100 kroć lepsze niż w graniu 19/30.

ODPOWIEDZ